ארוחה משפחתית: מה עושים עם הרגשות?

בתקופת החגים אנחנו נפגשים עם בני המשפחה לארוחות רבות, וזה יכול לעורר לא רק שמחה, אלא גם הרבה רגשות קשים. כתבה ראשונה בסדרה, והפעם: רגשי אשמה

ישנו מאבק בסיסי ביחסים שלנו עם המשפחה שלנו. זה הרצון להיות חלק, להרגיש שייכים, אל מול הרצון לחיות את חיינו כפי שאנחנו רוצים. שני רצונות בסיסיים, מהותיים, שמתנגשים כבר מרגע ההיווצרות שלנו.

עוצמת ההתנגשות מבוססת יותר מכל על האופן בו גידלו אותנו; על מידת הגמישות והפתיחות שיש להורים ולשאר בני המשפחה סביבנו. ככל שהגמישות והפתיחות גדולים יותר, ישנו יותר חופש לכל אחד לבטא את עצמו מבלי שנידרש לשלם על כך מחיר. ככל שאלו קטנים יותר, המחיר עשוי להיות גבוה יותר.

אני, למשל, פגשתי לא מעט אנשים במרוצת השנים שנזרקו מהבית לאחר שיצאו מהארון בפני ההורים שלהם; כאשר ההורים שלי גילו שהנטיה המינית שלי שונה מהנורמה המקובלת, הם קיבלו את זה בקלות יחסית. הפתיחות והגמישות שלהם בתחום הזה שמרה על המסגרת המשפחתית ובו זמנית אפשרה לי לבטא את עצמי.

זו דוגמא מאוד מסויימת, ואני נותן אותה כדי להמחיש את אותו מאבק. הסיבה שאני עושה זאת היא משום שבתקופת החגים, על שלל המפגשים המשפחתיים והארוחות המשפחתיות, המאבק הזה מתגבר אצל רבים מאתנו. וכיצד הוא בא לידי ביטוי? ברגשי אשמה.

אני לא כמו שצריך

זו אותה תחושה מייסרת על כך שאנחנו לא באים מספיק, לא מתקשרים מספיק, לא מביאים מתנה/לא מביאים מתנה יפה מספיק; לא מתלבשים כמו שצריך, לא מסתפרים כמו שצריך, ובאופן כללי לא נראים כפי שצריך או כפי ש"אנחנו יכולים להיות אם רק נשקיע בזה". תחושה שעולה לרבים מאתנו כשאנחנו רוצים לשבור מסורת של ארוחות משפחתיות לטובת נסיעה לחו"ל/ארוחה עם חברים/להיות לבד בבית. ואלו רק הדוגמאות שעולות בתוכי כרגע; כמגוון בני האדם כך מגוון רגשי האשמה.

רגשי אשמה הם אחד הרגשות הקשים לחוויה ולשינוי; הם כמו דבק סופר גלו שברגע שאני נוגע בו, אני לא מצליח להשתחרר. אבל זה לא באמת כך: אם מוכנים לחפש את הרגש שמתחת לרגש, מגלים מפתח לחופש. הרגש, כלומר המפתח, הוא ההבנה כי אנו בעצם מפחדים לאבד, וכי עלינו להסכים לאבד.

את מה אנו מפחדים לאבד? את תחושת השייכות למשפחה. הפחד להישאר לבד, ללא תמיכה, מבלי להיות חלק, מתדלק את רגשי האשמה. כך הפחד מנסה לשנות אותנו כדי שנוותר על הרצונות שלנו ונמשיך לענות על הציפיות המשפחתיות, ונשמור על תחושת השייכות החשובה כל כך. ואם אנו שוברים את הציפיות ועושים את מה שאנו רוצים, אותם רגשי אשמה הממשיכים להדהד בפנים, הם ניסיון אוטומטי להמשיך להשתייך, ולו במקצת.

את זה בדיוק עלינו להסכים לאבד: את תחושת השייכות, את האישור שאנו מחפשים. למרות שההורים שלנו אמורים לתת לנו אותו מפאת התפקיד שלהם, בפועל, עלינו להיות ההורים של עצמנו. לתת לעצמנו אישור להיות מי שאנחנו, ולהסכים לשלם על כך מחיר. כן, גם אם המחיר הוא להישאר לבד, שכן בהסכמה הזו אנו לא נשארים לבד באמת – אנו נשארים נאמנים לעצמנו.

לעתים, ההבנה של מה שמתרחש בתוכנו וההסכמה לאבד את האישור המיוחל, יכולות לשנות את הדינמיקה וליצור פתיחות גדולה יותר כלפינו. לעתים זה לא משפיע כך ואנו עדיין נתמודד עם אלו החושבים שאנו לא בסדר. כך או כך, זו הזדמנות ליצור ולהעמיק קשרים עם אנשים שרואים דברים בדומה לנו, שאיתם אנו יכולים להרגיש נינוחים כפי שאנחנו. מערכת תמיכה חברית לא מחליפה משפחה – ולא יכולה לבוא במקום לתת לעצמנו אישור – אבל אם אנו זקוקים לתמיכה, במקום להתעקש לקבל אותה היכן שהיא איננה קיימת, אנו יכולים ליצור אותה בעצמנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

6 דק' קריאה
חשוב מאוד שנלמד להתחבר לרגשות ולהרגיש, וחשוב באותה המידה להבחין האם הרגשות שלנו מתארים את המציאות שלנו. כמה מילים על אתגר משמעותי והדרך להתמודד איתו
8 דק' קריאה
מה הקורונה באה ללמד אותנו, מדוע אנשים חולים במחלה, ואיך יכולים הלא-מחוסנים להתמודד עם רגשי אשמה. טוהר עונים על שאלות
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546