מלחמה, כל מלחמה, היא השתקפות של מלחמה פנימית. השבוע חזרתי לבחון את הנושא דרך המלחמה האכזרית המתרחשת קרוב אלינו, בסוריה

השריפות בארץ תפסו את עיקר תשומת הלב שלי השבוע; אירוע מאיים כל כך המתרחש קרוב כל כך, הוא בעל השפעה הרבה יותר גדולה מאשר מלחמה אכזרית מהסוג שמתנהלת קצת יותר רחוק מכאן, בסוריה. אבל אחרי שטוהר אמרו את מה שהם אמרו על השריפות, לא היה לי משהו להוסיף מעצמי על השיעור הזה. ובכלל, דווקא בגלל שהמלחמה בסוריה רחוקה (יחסית) מהלב שלנו, כדאי להתייחס אליה. מה עוד שמלחמת ההצתות אשר ליבתה את האש, היא סיבה נוספת לעסוק במלחמה – מחוצה לנו ובעיקר בתוכנו.

כל זה התחיל כאשר נכנסתי בתחילת השבוע לקרוא כתבה על המלחמה בסוריה. זה לא אופייני לי: תחושות חוסר האונים וההלם שאני מרגיש כאשר אני קורא את הכתבות הללו הן כל כך גדולות, שהתגובה האוטומטית שלי במצבים כאלה היא להתעלם ולהמשיך לכתבות אחרות. השבוע בחרתי אחרת: להציץ לרגע מתוך חיי אל הגיהינום המתרחש במרחק קצר יחסית ממני, מכולנו.

אין לי ספק שמדובר בגיהינום, מלחמה מהסוג הרע ביותר. מאות אלפים ואף מיליוני אנשים נפגעים, נפצעים, נהרגים, נרצחים. הרס עצום ממדים של ערים, יישובים, של חיים ושל זיכרונות. מה שהיה שם כבר לא יהיה.

אני מרגיש חסר אונים משום שאני, בתור אדם פרטי, איני יכול לשנות את המציאות הזו. אני מרגיש הלם משום שלמרות המאה ה-21, למרות כל הנאורות היחסית המתקיימת בעולם, מלחמה מסוג זה יכולה להמשיך ואף לקבל תמיכה פעילה או סבילה ממדינות ענק כמו רוסיה וארצות הברית.

שתיקת העולם, זיכרונות סיפורי השואה של המשפחה שלי, הכל מתערבב.

התעלמות היא מנגנון תגובה נפוץ מאוד, שמתרחש לא רק ביחס לאסונות כמו זה שמתרחש בסוריה. כאשר אני מזהה שאני מתעלם ממשהו, אני עושה ככל שאני יכול להביא את עצמי לפגוש את מה שאני מתעלם ממנו. למדתי במרוצת חיי שהתעלמות רק מחמירה מצבים ולא מרפאה אותם; וגם כאשר מדובר באירועים קשים כמו מלחמה בסוריה, ההסכמה שלי לפגוש את המציאות הזו יכולה לעזור לי (ואולי, בהמשך, גם לעצם המלחמה עצמה).

מלחמה של חוסר אמון

ההשתקפות של המלחמה בסוריה היא מאוד פשוטה: המלחמה בתוכי. שני חלקים הנלחמים זה בזה, המתנגשים על רקע של תפיסות חיים, של גישות ביחס לאופן בו הדברים צריכים להיות.

מאחר ואיני מכיר לעומק את הצדדים הלוחמים בסוריה, איני יכול להבין מה כל אחד מהם משקף בתוכי. קל לי לומר שאסד מייצג את הדיקטטור הפנימי שמסרב להרפות משליטה, אך אני לא באמת יודע אם היתה אפשרות למורדים לשלוט בסוריה, הם לא היו יוצרים דיקטטורה משלהם. כך שייתכן ובמציאות בסוריה, זו חבורה של דיקטטורים שנלחמת על השליטה, וייתכן ואלו כוחות שרוצים חופש הנלחמים בדיקטטורה. אך גם מבלי לדעת את כל הפרטים אני יכול לחזור אל עצמי ולבדוק, מי בתוכי נלחם במי, ועל מה באמת אנו נלחמים. או יותר נכון, מה מניע את המלחמה הזו.

לפני שנכנסים לסיבות המניעות את המלחמה הפנימית, חשוב ללמוד לזהות אותה. מאז שקראתי את הכתבה אני מנסה לזהות את המלחמה בתוכי ומתקשה לעשות זאת. אז כיצד היא באה לידי ביטוי? בביקורת עצמית, ירידות עצמיות, כעסים והאשמות עצמיות; בפגיעה בגוף, בין אם "במקרה" דרך חתכים ופציעות אקראיות ובין אם באכילת יתר, בהערבה עצמית, בשתייה מועטה וכד'.

זה אולי נשמע מעט, אבל מצב כזה יכול להיות כואב וקשה מאוד. ואם גם אתם, כמוני, מטפלים בלב הפגוע שלכם כבר שנים רבות, ייתכן והמלחמה הפנימית שלכם היא שקטה, מועטה יחסית. ובכל זאת, כדאי לפגוש אותה מחדש, לבחון מי נלחם במי.

יותר מכל, אני מרגיש את המאבק בתוכי בין הראש לבין הלב. כלומר, בין המקום בו אני לא סומך ולא מאמין, ומנסה לשלוט בדברים כדי להבטיח שלא אפגע, לבין המקום הסומך והמאמין, שמאפשר לדברים להיות מתוך ידיעה שבכל מקרה, אני בטוח והדברים קורים לטובתי. חוסר אמון בחוכמה של החיים, זה המקום המניע את המלחמה בתוכי; וככל שאני רואה מלחמות, מריבות וויכוחים בין אנשים מסביבי ובאנשים סביבי, אני מזהה שכל זה קורה בגלל חוסר אמון, עמוק מאוד, עתיק מאוד, שממשיך ללוות אותנו גם היום.

הריפוי משנה את העולם

אני לא אקטיביסט שיוצא להפגנות, אך בעיניי זו רק דרך אחת להשפיע על המציאות הקולקטיבית. זה עשוי להישמע מופרך בימים אלו של הקצנה (בסוריה ובכלל), אבל ככל שאני חי בשלום עם עצמי, אני משפיע על המציאות כולה. כאשר אני חי בשלום עם עצמי, אני חי בשלום עם הסובבים אותי. פחות ויכוחים, פחות מריבות, יותר קבלה וחופש. זה משפיע על הסובבים אותי ומשם זה ממשיך ועובר הלאה.

ככל שיותר אנשים חיים בשלום עם עצמם, כך גדל השלום בעולם, וזה מצמצם את הצורך שלנו במלחמות גדולות, קולקטיביות. לכן העבודה עם המלחמה בתוכי חשובה – היא הדרך שלי לשנות את העולם, בתוכי ומחוצה לי.

points-1790830_1920

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

3 דק' קריאה
סיפורו של מפריע רוחני בזמן מלחמה
15 דק' קריאה
האם הפוליטיקאים יצליחו עם השינויים שהם מתכננים? האם נאבד חופש וזכויות? מה יקרה מבחינה כלכלית ומה יהיה עם האלימות? ומה אנו יכולים ללמוד מכל זה? טוהר מתייחסים להיבטים שונים של המציאות בה אנו חיים
30 דק' האזנה
פוליטיקאים יכולים לעורר בנו התלהבות, פחד, מיאוס ו/או גועל. כך או כך, כדאי להתייחס אליהם כהשתקפות שלנו, ובפרק הזה של הפודקאסט אני מסביר מדוע כדאי ואיך עושים את זה
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546