מראש הממשלה ועד האנשים הקרובים אלינו ביותר, בכל מקום אפשר לראות את דפוס הפעולה הערמומי הזה, בו אנו מפחידים כדי לשמור על שליטה

"אנחנו רוצים להגן על הווילה. בסביבה שבה שאנחנו גרים אנחנו צריכים להגן על עצמנו מפני חיות הטרף."

"שואלים אותי אם לעד נחיה על חרבנו – כן."

"שלטון הימין בסכנה, המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי, עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים."

שלושת המשפטים האלה נאמרו בשנתיים האחרונות על ידי ראש הממשלה. שלושתם מייצגים את הטקטיקה בה הוא – ואחרים בשלטון – משתמשים בשנים אלו: הפחד ומשול.

לא, זו לא טעות, אין מדובר ב"הפרד ומשול" הקלאסי, אלא בגרסה ישירה, בוטה, אלימה יותר, של "הפחד ומשול". ההיגיון פשוט: יוצרים אויב, ממשי או דימיוני, מלכדים את האנשים סביבו ונגדו, וכך שולטים.

למרות שאני איש שמאל זה אינו טור פוליטי, משום שהאמת אינה מתחלקת לימין ולשמאל, ואין טובים או רעים מנקודת המבט של הרוח. במילים פשוטות, ראש הממשלה הוא השתקפות של כולנו והדרך בה הוא פועל היא ביטוי לדרך בה אנו פועלים כולנו.

"אז בוא ניפרד"

אבל אין סיבה להישאר רק בביטויים הללו של דפוס פעולה זה. אם תסתכלו על האנשים מסביבכם, אתם עשויים לגלות עוד ביטויים של דפוס פעולה זה:

למשל, היפוכונדרים שכל הזמן בטוחים שהם חולים במחלה קשה, ומערבים בבהלה שלהם את הקרובים אליהם כמו גם את המערכת הרפואית.

למשל, אנשים שמרגישים לא טוב, פיזית או רגשית, ולא מטפלים בעצמם – וכך הסובבים אותם נותרים דואגים ומפחדים.

למשל, אנשים שמעלים שוב ושוב את האפשרות של פרידה – באמצע מריבה זוגית הם כל פעם אומרים "אז בוא ניפרד".

בכל שלושת המקרים הללו ישנו ביטוי ברור של הדפוס הזה: אני מפחד ומפחיד את האנשים מסביבי, וכך גורם להם לעשות כרצוני – לדאוג לי ולהתעניין בשלומי, להיות נחמד אלי, להפסיק לריב איתי.

במערכות יחסים אנו תמיד מפחדים

עם כל מה שכתבתי עד כה, אני חייב לסייג את הדברים (ולהפוך אותם, בלית ברירה, ליותר מורכבים).

במערכות היחסים שלנו אנו תמיד מפחדים ודואגים זה לזה, ואי אפשר שלא לפחד לשלומם של האהובים שלנו. קרבה ואהבה מביאים איתם, באופן אוטומטי, גם פחד לאבד. מכאן, שאיני יכול להפעיל מנגנון שליטה אחר במטרה למנוע מאנשים לפחד ממני. כן, לפעמים אני חולה, לפעמים אני לא מרגיש טוב, לפעמים בא לי לעזוב הכל, לפעמים אני בטוח שמשהו רע מאוד קורה לי בגוף. ובאופן טבעי, אני מספר זאת למי שקרוב אלי, ואלה עלולים לדאוג ולפחד. ועדיין, אין מדובר בהכרח בדפוס פעולה של "הפחד ומשול".

מתי כן? כשמדובר בדפוס, כלומר בפעולה שחוזרת על עצמה. אם בכל מריבה זוגית קשה אני אומר "אז ניפרד"; אם בכל כאב קטן אני בטוח שיש לי סרטן, מפחיד את הסובבים אותי ורץ לרופאים; אם איני מרגיש טוב תקופה ממושכת אבל נמנע מלטפל בעצמי; אז מדובר בדפוס פעולה שכדאי לבחון את הסיבה לקיומו.

תשומת לב במקום אהבה

מה הסיבה? לקבל תשומת לב, להרגיש שאיני לבד בעולם, לוודא שאף אחד לא יעזוב אותי, ולעשות את כל זה תוך שאני שומר על עצמי מרוחק ומוגן.

תשומת לב ודאגה ופחד שאני מקבל במקרים שכאלה הם אינם האהבה שאני באמת צריך, אבל הם תחליף ראוי: אני מתמלא באנרגיה, מרגיש בטוח (לזמן מה, וכשההרגשה חולפת הדפוס נכנס שוב לפעולה), ועדיין שומר על מרחק בטוח ביני לבין הסובבים אותי, כך שאיני נחשף בהבטים שונים, אינטימיים, היכולים לבוא לידי ביטוי רק כאשר איני מנסה להפחיד ולמשול.

"הפחד ומשול" הוא אחד הדפוסים הערמומיים ביותר שאני מכיר, משום שהוא מרגיש אמיתי מאוד: הפחד שמשהו רע קורה לי, הרצון לעזוב, חוסר הרצון לטפל בדברים שדורשים טיפול. אבל אם מוכנים להכיר את הדפוס הזה ולרפא אותו, נפתחת דרך חדשה למערכות יחסים, שבה יש קרבה של ממש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

3 דק' קריאה
סיפורו של מפריע רוחני בזמן מלחמה
15 דק' קריאה
האם הפוליטיקאים יצליחו עם השינויים שהם מתכננים? האם נאבד חופש וזכויות? מה יקרה מבחינה כלכלית ומה יהיה עם האלימות? ומה אנו יכולים ללמוד מכל זה? טוהר מתייחסים להיבטים שונים של המציאות בה אנו חיים
30 דק' האזנה
פוליטיקאים יכולים לעורר בנו התלהבות, פחד, מיאוס ו/או גועל. כך או כך, כדאי להתייחס אליהם כהשתקפות שלנו, ובפרק הזה של הפודקאסט אני מסביר מדוע כדאי ואיך עושים את זה
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546