גדלתי להבין שוויכוח הוא חילופי דעות בין אנשים, אבל באחרונה הבנתי, שכאשר אני מתווכח עם אחרים אני בעצם מסכים איתם. השתקפות

אמת אינה זקוקה להגנה, להסברה, לאנשים שיתווכחו עליה. כאשר אני מחובר לאמת שלי, כאשר אני בטוח בעצמי, איני מתווכח, איני מגן, איני מנסה לשנות את דעותיהם של אחרים.

כאשר אני נכנס לוויכוח על דעה, על אמונה, על גישה לדברים, אני חושף את העובדה שאיני מסכים עם עצמי (גם אם איני מבין זאת). כלומר, חלק ממני אינו מסכים עם חלק אחר בעצמי, והוויכוח הוא קודם כל בתוכי, ואז בא לידי ביטוי במציאות שלי. במצב של ויכוח עם אדם מסויים אני מזדהה עם צד אחד בעצמי, בעוד שהאחר משקף את הצד השני שנמצא בתוכי (שלא תמיד אני מודע לו). למעשה, כאשר אני מתווכח עם מישהו, אני למעשה מסכים איתו. או לפחות חלק ממני מסכים איתו.

הפעם הראשונה בה ראיתי את המציאות באופן הזה היתה בשיעור שהעברתי לפני מספר שבועות. דיברתי עם אחד המשתתפים על ויכוחים, שיחה שכבר התקיימה בעבר מספר פעמים, אבל זו היתה הפעם הראשונה בה הבנתי כי כאשר אני מתווכח עם מישהו, אני בעצם מסכים איתו. זו הבנה שסותרת את כל מה שלמדתי על ויכוח – חילופי דעות בין שני אנשים עם דעות שונות –  וגם כאשר אני כותב את המילים כאן, המוח שלי עוד לא לגמרי קולט את הדברים (ולכן אני כותב אותם, כדי להבין טוב יותר).

להבנה זו ישנה משמעות רבה ופוטנציאל להשפיע לטובה על איכות החיים שלנו, הן ברמה האישית והן בשיתופי הפעולה שאנו יוצרים בחיים שלנו. חישבו על כך שהאדם איתו אתם מתווכחים הוא השתקפות של חלק שאינכם מודעים לו: הוא חושף בפניכם דעות, תפיסות ו/או גישות המתקיימות בתוככם, וגם אם אין אלה הדעות/התפיסות/הגישות שאתם בוחרים לחיות בהתאם אליהן, הם קיימים בתוככם. לכן, במקום להתווכח, כדאי לעצור ולבחון את קיומם בתוכנו, ולבחור מחדש במה אנו מאמינים, כיצד אנו תופסים את המציאות ולפי איזו גישה אנו רוצים לקבל החלטות.

ישנו פן נוסף בכל הקשור לוויכוח שאני מרגיש צורך להדגיש – אנו מתווכחים פעמים רבות תוך פחד לאבד. כלומר, אנחנו רוצים שאחרים יסכימו איתנו כדי לא להישאר לבד. אך גם במקרה זה, ה"לבד" החיצוני שאנו מפחדים ממנו הוא חוויה פנימית שאנו לא רוצים להרגיש – בתוכנו, החלק המאמין ב-X נמצא לבד אל מול החלק השני, שאינו מאמין. הצורך שאחרים יסכימו איתנו הוא למעשה הצורך להסכים עם עצמנו.

כאשר אני מבין זאת וחוזר לבדוק את הוויכוח הפנימי ולטפל בו, היחסים שלי עם אחרים – ועם עצמי – יכולים להשתנות ולהשתפר.

ומה עם אזריה?

התכוונתי לפרסם את הטור הזה כבר לפני מספר שבועות אבל אירועים אחרים שהתרחשו במציאות תפסו את תשומת הלב שלי והרגשתי שאני צריך להתייחס אליהם במדור זה. אירועי השבוע היו עוצמתיים ובלתי נתפסים – ואני מכוון בעיקר לפסק הדין במשפט של אלאור אזריה. איני יודע כיצד להתייחס למשפט, לפסק הדין ולמהומה שהוא מחולל, ולכן אני מעדיף שלא לכתוב על כך. עם זאת, צלילה למהותו של ויכוח רלבנטי גם עבור אירועים אלו וגם לכל המתרחש בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

תקשור-סיפור מיוחד לימי המלחמה כמו גם לחיים בכלל, על חברות ועל ויכוח ועל הדרך בחזרה הביתה. ספרו אותו לילדים שלכם, ספרו אותו לעצמכם
3 דק' קריאה
סיפורו של מפריע רוחני בזמן מלחמה
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546