שני אירועים פוליטיים שקרו בימים האחרונים הם דרך טובה ללמוד על ההתעלמות והניתוק שיש לנו מהמציאות, כמו גם להבין כי לכולנו, ימין ושמאל, יש את אותו השיעור ללמוד

פוליטיקה היא ההמחשה הטובה ביותר של העובדה, כי כל אחד יוצר את המציאות שלו וכי מה שעלינו ללמוד מאותה מציאות הוא דבר אינדיבידואלי לחלוטין. ובו זמנית זו דרך טובה ללמוד כי בסופו של דבר, כולם עוסקים (או כדאי שיעסקו) באותו הדבר.

קחו למשל את ראש הממשלה והמדיניות שלו ושל ממשלתו, אשר קיבלה גינוי אמש באו"ם. ישנם רבים אשר כועסים על נשיא ארצות הברית, על כך שלא הטיל וטו על ההחלטה ו"בגד" ביחסים בין שתי המדינות. רבים אחרים תומכים בהחלטה והכעס שלהם הוא על אותה המדיניות עצמה ועל אלו אשר מממשים אותה. לכל צד במקרה זה ישנה השתקפות אחרת להסתכל עליה.

הימניים, שמזהים בגידה במציאות זו, כדאי שיבחנו היכן מתקיימת הבגידה שלהם בעצמם ובאחרים.

השמאלניים, המגנים את הכוח שהמדינה מפעילה באופן שליטתה בשטחים (ובעצם השליטה), כדאי שיבחנו היכן הם משתמשים בכוח שיש להם נגד עצמם ונגד אחרים. הטור שכתבתי על ההשתקפות של בוכריס עוסק בדיוק בזה.

גם אם ההשתקפות שונה, ישנה אחת אחת המחברת את הכל ביחד: כל מה שאנו מזהים באחרים, שמכעיס אותנו, הוא השתקפות של חלק בתוכנו. אם אנו מזהים בגידה או שימוש לרעה בכוח, עלינו לבחון את ההשתקפות הזו. ואם נעשה זאת לעומק, נגלה כי בגידה ושימוש לרעה בכוח הם, למעשה, אותה התנהגות, רק עם פנים שונות, ניסוחים שונים. כך שלמעשה, כולם כועסים על אותה ההתנהגות, והחלוקה ל"ימין" ו"שמאל" היא רק אשליה. כמו במריבה בין שני אנשים כך גם בין מחנות פוליטיים, כולם הלכה למעשה כועסים על אותו דבר. דרך זה, אם נלמד מזה, נוכל להכיר מחדש בכוחנו, ביכולות שלנו, ונלמד מחדש מהי עדינות ומהו כבוד. לעצמנו ואחד לשני.

הדברים שאמר השבוע ראש הממשלה למתנחלי עמונה עוררו הרבה כעס בקרב אנשים רבים. ובו זמנית, אני מניח, גם הסכמה והערצה. המילים הבאות מכוונות לכל מי שהתעצבנו, נדהמו וכעסו על המילים שאמר ביבי; בהשתקפות הזו אני רוצה לעסוק והסיבה העיקרית לכך היא שאני נמנה על אותם אלו שנכנסו להלם מהמילים שהוא אמר.

המילה הטובה ביותר לתאר את הדברים הללו היא "ניתוק". כלומר, ניתוק מהמציאות. מדוע? הוא הפסיד בבחירות ולא "סולק", ולכן הם גם לא "נאלצו" לזוב את בית ראש הממשלה. אפשר להוסיף לכך את היעד החדש, בית מלון, אליו הם "סולקו", בתור ביטוי נוסף לנתק: הם יכלו לעבור לכל בית, לשכור, לרכוש (ואולי גם היה להם). לעבור לבית מלון? לא מרגיש כמו בית, אבל ממש לא רע, במיוחד כשאתה ראש ממשלה לשעבר.

וניתוק ממשיך גם בהקשר בו מילים אלו נאמרו: רצון להזדהות עם קשיי המתנחלים בעמונה, שמסרבים לעזוב אדמות שנלקחו מהפלסטינאים. הממשלה הציעה להם כסף וכתים חלופיים על חשבון המדינה (כלומר כולנו), והם עדיין מסרבים. גם זה הוא ביטוי לניתוק מהמציאות (העובדה שהם יושבים על אדמות שלא שייכות להם).

ההשוואה בין ה"סילוק" מבית ראש הממשלה לבין מתיישבי עמונה דווקא הגיונית בעיניי. גם המתנחלים וגם ראש הממשלה מרגישים, כך נראה מהצד, שהמקום שייך להם, שלאיש אין זכות להוציא/לסלק אותם משם. כולם כמובן מתעלמים מהעובדות – ישראל היא (עדיין) דמוקרטיה; השטחים הם עדיין כבושים והאדמות שייכות לפלסטינאים שרכשו אותן. ההתעלמות הזו היא תמצית הניתוק מהמציאות שכל הצדדים לוקים בה.

מעניין, אגב, שגם אנשי ימין טוענים שאנשי שמאל מנותקים מהמציאות – שאין עם מי לעשות שלום, שהעולם מקום מסוכן ועלינו לדאוג לעצמנו וכו'. כלומר, כולם מזהים נתק בכולם, ולכן זה בעצם השיעור של כולנו, להכיר במידת הניתוק שלנו מהמציאות שלנו.

מה ההשתקפות של נתק?

מאז שהבנתי שזה יהיה נושא הטור השבוע, אני מנסה לחשוב על דוגמאות כדי להמחיש כיצד נתק מהמציאות מתרחש ביום יום, ולא מצליח. בשלב מסוים צחקתי על עצמי – האם אני כל כך מנותק, שאני לא מזהה נתק?

זה אתגר, אם אנו רוצים להכיר את הנתק שלנו, בתוכנו. כדי לזהות את עצמי עליי להתחבר לעצמי, וברגע שאני מתחבר, אני כבר לא מנותק. רק כשאני מנותק, אני יכול להיות מנותק, אבל אז – כלומר עכשיו – זה הופך להיות לא פשוט לזהות את הניתוק שממנו אני פועל.

אך בעודי כותב את המילים הללו, אני מתחיל להיזכר בסיטואציות שחוויתי או הייתי עד להן במהלך חיי.

אנשים שבוכים שאין להם כסף בזמן שבחשבון הבנק שלהם יש עשרות אלפי שקלים, מאות אלפים ולפעמים גם מיליונים. פגשתי כמה אנשים במצב זה במהלך החיי, וזו דוגמה מצויינת לנתק.

אנשים שאומרים "אין לי אף אחד בעולם" בזמן שיש להם משפחה וחברים. כמעט בכל המקרים בהם פגשתי מישהו שחי כך ומדבר כך, הכוונה היתה לזוגיות. אבל לומר את המילים "אין לי אף אחד בעולם", גם אם הכוונה היא בהקשר הזוגי, כאשר יש בחיי הרבה אנשים, זו דוגמה נוספת לנתק.

מדי פעם אני פוגש אנשים שמצהירים בביטחון מלא "אני לא טוב במה שאני עושה", ומיד אחר כך מספרים על הקידום שהם קיבלו בעבודה/בונוס שהם קיבלו למשכורת/עוד ועוד לקוחות המבקשים את השירות שלהם/מחמאות שהם מקבלים על מה שהם עושים. דוגמב שלישית לסוג של נתק.

במילים אחרות, נתק הוא התעלמות מחלקים מהמציאות, כך שהסיפור לפיו אני חי מנותק מהמציאות. "אין לי כסף", "אין לי אף אחד בעולם" ו"אני לא טוב במה שאני עושה" הם דוגמאות (נפוצות) לניתוק מהמציאות.

אני אבחן בקרוב את עצמי מחדש, לראות מחדש היכן אני מתעלם מהמציאות ואיזה סיפורים אני מספר לעצמי. אני מזמין אתכם לעשות את אות והדבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

3 דק' קריאה
סיפורו של מפריע רוחני בזמן מלחמה
15 דק' קריאה
האם הפוליטיקאים יצליחו עם השינויים שהם מתכננים? האם נאבד חופש וזכויות? מה יקרה מבחינה כלכלית ומה יהיה עם האלימות? ומה אנו יכולים ללמוד מכל זה? טוהר מתייחסים להיבטים שונים של המציאות בה אנו חיים
30 דק' האזנה
פוליטיקאים יכולים לעורר בנו התלהבות, פחד, מיאוס ו/או גועל. כך או כך, כדאי להתייחס אליהם כהשתקפות שלנו, ובפרק הזה של הפודקאסט אני מסביר מדוע כדאי ואיך עושים את זה
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546