אחד הרגשות המנודים ביותר הוא הכעס. אך אם נסכים להתמסר לכעס נגלה את מתנת הנחישות – והעדינות

אחד הרגשות השנויים ביותר במחלוקת בעולמנו הוא כעס, וזה קורה בעולמות הרוח כמו גם בעולמות שאינם רואים את עצמם כרוחניים. אין זה משנה לאן אני פונה, אני שומע מספר עצום של דעות קדומות ביחס לרגש האש המשתוללת.

אנשים רבים מאמינים שלא כדאי לכעוס כי זה עושה לחץ דם גבוה ועשוי לגרום להתקף לב, ולכן להירגע יעזור לשמור על הבריאות. אנשים אחרים חושבים שלכעוס מעיד על יציאה מאיזון ולכן חשוב להירגע כדי לחזור לאיזון המיוחל.

אחרים רואים בביטויים של כעס סימנים מקדימים לאלימות העומדת להתפרץ ולכן חשוב להירגע כדי לשמור על השלמות הפיזית והנפשית שלנו.

אני אישית מתעצבן עוד יותר כאשר בזמן שאני כועס, אנשים אומרים לי להירגע. כמוני מגיבים אינסטינקטיבית אנשים רבים – ואין זה מקרי; ההרגעות במצבים אלו הם סוג של הדחקה מתוחכמת, הנעשית במסווה של הגנה ושמירה על עצמנו. אם נשים בצד לרגע את הפחד שלנו מהכעס, נגלה מולנו דלת חשובה אל תוכנו.

כעס זו קריאת מצוקה

עולם הרגשות בנוי כמו תל קדום אשר רובו נסתר מהעין. הרגשות בנויים שכבות-שכבות כאשר כל רגש קשור לרגשות אחרים הנמצאים בתוכנו. הכעס, לצורך העניין, מעיד על שני רגשות עיקריים המסתתרים מתחתיו.

הראשון שבהם הוא פחד. אנחנו נוטים לכעוס כאשר אנו מפחדים ומרגישים חסרי אונים. הכעס שלנו מעיד על המצוקה בה אנו נמצאים וזו הדרך שלנו לשחרר עוצמה של פחד הנאגרת במהירות בתוכנו.

הרגש השני שהכעס מעיד על נוכחותו הוא כאב. אם תקשיבו לאנשים הצועקים וצורחים מרוב כעס, אתם עשויים לשמוע את הכאב צועק מגרונם. כעס נולד פעמים רבות ברגעים בהם אנו פגועים וזו הדרך שלנו ליידע על המצוקה שלנו, את עצמנו ואת הסובבים אותנו.

הכעס הוא קריאת מצוקה אשר לרוב נענית בדיכוי והתעלמות, דבר המגביר לטווח ארוך את המצוקה בה אנו נמצאים. ככל שמצוקה זו גוברת ואינה מטופלת, הפוטנציאל החיובי של הכעס הופך לשלילי.

אנשים רבים מפחדים כי הכעס יביא לאלימות, אך זו אי ההסכמה לכעוס שמבטיחה כי הכעס יהפוך אלים. אותה אלימות יכולה להתבטא באינספור צורות. מכות של ממש הן ביטוי אחד, נפוץ ומוכר, אך גם תאונות דרכים נגרמות על ידי אנשים שאינם נותנים לכעס שלהם מוצא טבעי. מחלות נגרמות גם הן מהכעס בו אנו שרויים; אנרגיית האש הנסגרת בגוף היא זו העשויה לגרום למחלות דוגמת לחץ דם גבוה והתקפי לב ותופעות דוגמת כאבים שונים.

 כעס הוא שער לחופש

אז מהו הפוטנציאל החיובי של הכעס? ראשית, בכך שהוא מהווה שער לרגשות עמוקים הוא יכול לעזור לנו לגלות מה עובר עלינו באמת. דרך הכעס אנו יכולים להכיר את עצמנו ולעזור לעצמנו במצבים המורכבים איתם אנו מתמודדים בחיים.

שנית, הכעס מביא איתו חופש. בכך שאנו מסכימים לכעוס אנו נפרדים מהפחד לאבד, אותו הפחד האומר לנו שאנו נפסיד אם אנו נסכים לכעוס, הפחד האומר לנו להרגע, לשתוק, להסתיר. השחרור מהפחד ובעקבותיו את הכעס שיש בנו, מגדיל את החופש בתוכנו. חופש להביע את עצמנו באופן האותנטי ביותר. בעקבותיו גדל הבטחון שלנו להביע רגשות, חלומות ורצונות אחרים, שגם הם מדוכאים בתוכנו.

 מתנת הנחישות

לבסוף, מתנתו הגדולה של הכעס היא מתנת הנחישות. זהו הצד השני של הכעס. הצד הבריא, אם תרצו, המתגלה לאחר שסערת הכעס שוככת. פעמים רבות לאחר שאנו כועסים אנו מתקפלים פנימה מתוך פחד מהכעס שהרגשנו, שביטאנו, ורגשי אשמה על כך שאנו מרשים לעצמנו לעשות משהו אסור.

אם אנו מוכנים לכעוס ומאפשרים לכעס להתבטא עד תום, לאחר שהכעס שוכך נותרת בתוכנו דממה. בתוכה אנו מגלים את הנחישות. נחישות לבטא את עצמנו, להגשים את עצמנו, להשיג עבור עצמנו את מה שאנו רוצים, את מה שאנו ראויים לו באמת.

 להכנס יותר עמוק פנימה

אנשים רבים אומרים לי לאורך השנים שהם כועסים שוב ושוב, אבל זה לא עוזר להם, לכן הם צריכים להפסיק. אחת הסיבות לכך היא שהם אינם נכנסים עמוק יותר פנימה. אם נלמד להתייחס לכעס כאל שער לשכבות עמוקות יותר של עצמנו, נוכל לרפא את המצוקה שהכעס הוא רק הקצה שלה. כך אנו יכולים לעזור לעצמנו להגיע לשקט שמאחורי הסערה.

בנוסף, כאשר אנחנו כועסים על אנשים אחרים, אנו למעשה כועסים על עצמנו. מתוך תפיסה האומרת שהכל אחד, כל מי שמעצבן אותי משקף חלק בתוכי שאני כועס עליו. כך שהכעס מבטא פעמים רבות סכסוך ומריבה שיש לי עם עצמי. אם לאחר שהכעס חולף אני מוכן להסתכל פנימה ולראות על מה אני כועס בתוכי, אני יכול לעזור לעצמי ליצור עדינות, שלווה וחמלה במקום בו כרגע קיים כעס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

6 דק' קריאה
חשוב מאוד שנלמד להתחבר לרגשות ולהרגיש, וחשוב באותה המידה להבחין האם הרגשות שלנו מתארים את המציאות שלנו. כמה מילים על אתגר משמעותי והדרך להתמודד איתו
18 דק' צפייה
כעס הוא רגש שאנו מתקשים להרגיש אותו ולכן הוא רוב נותר כלוא בתוכנו. הטכניקה הזו תסייע לכם לשחרר כעס ולהרגיש טוב יותר
3 דק' קריאה
כשאנו כואבים אנו חושבים בדרך מסוימת, שהיא שונה מהדרך בה אנו חושבים כשאנו אוהבים. חשוב להכיר את שני סוגי המחשבות ולהבדיל ביניהם
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546