לשמוע קולות: הנורמאליות החדשה

כל מה שצריך לעשות עם הקולות שאנו שומעים בתוכנו הוא לדבר איתם, לא לסמם אותם. הכתבה שפורסמה בעיתון הארץ בנושא רק מחזקת את דעתי

כבר הרבה שנים שאני שומע קולות. ישויות המדברות בתוך ראשי ועונות על שאלות שאני שואל אותן, מביאות נחמה ובהירות וביטחון שלעתים חסרים לי מאוד. מדי פעם, כשאני מרגיש צורך, אני עושה שימוש באותה היכולת כדי לדבר עם הדמויות בתוכי. מפנה שאלות לילד הפנימי, למבוגר המתוסכל, לאישה הפגועה, לנער הסקרן. הם חלק ממעגל של דמויות המתקיימות בתוכי, חלקים שונים במי שאני. אבל לא תמיד אני פונה באופן ברור לדמות מסויימת – אני יכול לשאול את הרגש שאני מרגיש ברגע מסוים שאלות ואשמע תשובות ברורות הנובעות מהפנימיות שלי, עולות ממעמקי הבטן ומסבירות לי מדוע אני כרגע כואב כל כך, מדוע אני סגור או כועס או פגוע.

כל השנים אני יודע שאם פסיכיאטר היה מכיר אותי, הוא היה ממליץ על טיפול תרופתי, שלא לומר אשפוז. אני יודע את זה לא רק בגלל פרנויה כזו או אחרת, אלא בגלל ניסיון אישי.

בגיל 20, זמן קצר אחרי שהתחלתי לתקשר, הייתי בתהליך של שחרור מוקדם מהצבא. המידע על כך שאני מתקשר עם ישויות הגיע לאוזני הקב"נית שליוותה אותי בתהליך, והיא זימנה אותי לשיחה דחופה. כשהבנתי מה הסיבה לפגישה המפתיעה, התייעצתי עם חברה דאז שלמדה את הנושא. אני זוכר שמכל חבריי היא היחידה שהיתה פנויה לדבר איתי, תזמון יקומי גאוני.

החברה הסבירה לי שהקב"נית תנסה לבדוק אם אני סכיזופרן, ואמרה לי אילו שאלות היא עומדת לשאול. ביחד תכננו מה אני אענה לה, כדי להרגיע אותה ולהרחיק ממני את הסיכון להיקשר למיטה ולקבל תרופות. זה הצליח, הקב"נית נרגעה ואני המשכתי בחיי נטול תרופות כאלו ואחרות.

המקרה הזה לימד אותי שיש גבול דק בין להיות מתקשר לבין להיות סכיזופרן, ומאז אני תוהה כמה מתקשרים נמצאים שם, בבתי חולים פסיכיאטריים, רק בגלל שאיש בסביבה שלהם לא ידע מה באמת צריך לעשות עם אנשים כאלה – לעזור להם לדבר עם עצמם.

שלשום פורסמה כתבה בעיתון הארץ בשם "האנשים ששומעים קולות ולא מנסים להשתיק אותם", תרגום לכתבה שפורסמה קודם לכן בניו יורק טיימס, המאשרת את מה שאני חושב ומרגיש כל השנים – שצריך לעזור לאנשים השומעים קולות לדבר עם אותם הקולות, ולא לגרום להם לפחד מהקולות הללו ולהשתיק אותם בעזרת תרופות.

הנה קטע מתוך הכתבה:

voices1

ועוד אחד:

voices2

מאז שקראתי את הכתבה אני מנסה להבין מה ההבדל ביני לבין אותם אנשים, מלבד האופן בו אני מתייחס לאותם הקולות. אני חושב שההבדל העיקרי הוא שאני שומע את הקולות מבחירה, כאשר אני בוחר בכך; כפי שאני מבין זאת, אותם אנשים שומעים קולות שמדברים אליהם באופן ספונטני, מבלי שהם בוחרים זאת בעצמם. הבדל נוסף הוא כנראה בתוכן הדברים: מעולם לא שמעתי קולות שמבקשים ממני לפגוע בעצמי.

אבל מעבר לכך, אני לא מוצא הרבה הבדלים, עד כמה שאני יכול לאבחן את זה דרך קריאה של כתבה, כמובן. חלקים בתוכנו מבקשים לדבר איתנו, לספר לנו מי אנחנו, לעזור לנו. אין באמת הרס עצמי בתוכנו, רק ניסיון של הפנימיות לשמור על איזון, על יציבות, גם אם הדרך מעוררת בנו פחד. מה שצריך ללמד אנשים לעשות הוא לדבר עם הקולות, להתיידד איתם, שכן ההסכמה להיות מי שאנחנו היא זו שיכולה להביא לריפוי ולשינוי החיים שלנו – לטובה.

2 מחשבות על “לשמוע קולות: הנורמאליות החדשה”

  1. כן…העניין הוא ש"טיפול" ב"מקרים מורכבים" דורש הרבה זמן וסבלנות,
    משאבים שהם נדירים במציאות האינסטנסית ושל הסיפוק המיידי במחוזותינו.
    ישנה שיטה שנקראת "IFS" INTERNAL FAMILY SISTEMS-
    שהגה יהודי מארה'ב והיא מדברת בדיוק על זה-
    לבדוק עם הקולות הפנימיים ממתי אנו זוכרים אותם שכן הרבה פעמים זה יושב על אירועי עבר או טראומות כאלה ואחרות וכשממשיכים את החקר,וכאן יש לעשות זאת במישנה זהירות,בדרך כלל מוצאים
    שזה שיח,מנהג,דיבור שבא בעצם כדי להגן עלינו,לטובתנו הגדולה.
    ברגע שאנו מגלים זאת,אנו יכולים להתיידד עם אותו ה"קול".וכבר לא סובלים ממנו.
    כמובן שזה תהליך,ושצריך לדעת כיצד לעשות זאת.
    אך מה שרציתי לומר שזה כבר קיים
    גלית

    1. שחר בן-פורת

      משמח אותי לדעת שזה קורה.

      וזה בהחלט דורש זמן וסבלנות. כל תהליך ריפוי של ממש דורש אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

המלחמה עם האהבה עם אם כל המלחמות, והעבודה עם נטישה עצמית היא המפתח לשלום. טוהר מדברים על המציאות בה אנו חיים ומציעים דרך לחיות בעולם שונה לחלוטין
3 דק' קריאה
למה, בעצם, אנחנו צריכים לעשות שלום עם האהבה? מה זו המלחמה הזו, שאנו נמצאים בה, וכיצד היא באה לידי ביטוי ביום יום שלנו? תקשור כתוב של טוהר על הנושא
5 דק' קריאה
מה גורם לרוע, מדוע אנו פוגשים רוע בחיים בכלל ובתקופה זו בפרט, ומהי התקווה שמפגש זה מביא איתו. תקשור כתוב על נושא חשוב
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546