השתקפות השבוע: האם גם אני אדם כל כך נורא?

מה למדתי על עצמי מסרט שנעשה על התמודדות ארצות הברית עם הקורונה, ואיך זה קשור ליהירות * וגם: מדוע חשוב להכניס חמלה לעבודה עם חוק ההשתקפויות

השבוע ראיתי בטלוויזיה סרט תיעודי שעסק בהתמודדות של ממשל טראמפ עם מגיפת הקורונה – הטיוחים, השקרים, ההתעלמות מהמציאות, כל אלה הוצגו באופן חד ומטריד, יחד עם ההבנה הבלתי נמנעת כי עשרות אלפי אנשים מתו כתוצאה מהגישה הזו.

בסרט שולבו קטעים ממסיבות עיתונאים בהם טראמפ דיבר על הנושא, וזה היה ברור שהאיש משקר וממציא תוך כדי דיבור, שקרים שנחשפו על ידי מומחים שונים, שלפעמים דיברו באותן מסיבות עיתונאים.

הגישה היהירה שלו, שהתמצתה ב"אצלנו אין בעיה וזה עוד רגע ייעלם", הטרידה אותי במיוחד, והתחלתי לשאול את עצמי האם אני בעצם מתנהג כמוהו.

מדוע אני שואל את השאלה הזו? משום שאני לא מקפיד על כל הכללים שאני אמור להקפיד עליהם בתקופה זו. בין אם זה מגבלת המרחק מהבית או הריחוק החברתי, אני שובר כמה וכמה כללים. לאור מה שראיתי אצלו, נאמן לעיקרון האומר "מה שאני מזהה באחר, קיים בי", התחלתי לשאול את עצמי האם אני פועל מאותה גישה יהיהה שאני מזהה בטראמפ, האומרת "אין סיבה לסגור את הכל כי כאן זה לא יקרה".

אין לי תשובה ברורה לשאלה הזו, אבל היא מלווה אותי בימים האחרונים. לא שיניתי עדיין משהו בהתנהגות שלי כתוצאה מכך, אבל אני ממשיך לשאול את השאלה, פתוח ללמוד מחדש מאיזה מקום אני פועל.

מה זה אומר עלי?

בשיחות שלי עם אנשים על השתקפויות, אשר חלקן התנהלו בפייסבוק ואחרות התנהלו בטיפולים שאני עושה, פגשתי שוב ושוב קושי של אנשים להתמודד עם מה שהם רואים באנשים אחרים.

הקושי נובע מכך שאנחנו שופטים אנשים על התנהגויות ותכונות אופי. מהמקום הזה, להבין שמה שאני לא אוהב באחר – תכונה או התנהגות שעושה אותו בעיניי אדם נוראי/לא רצוי/שלילי – קיים גם בי, מיד מביא למסקנה שגם אני אדם נוראי/לא רצוי/שלילי. לכן, לדעתי, קשה להרבה אנשים הרעיון של השתקפויות כמו גם היישום שלו.

אני מבין את הקושי הזה. אם משתמשים בחוק ההשתקפויות ללא חמלה, הרי שההתבוננות באמת יכולה להיות בלתי נסבלת. אם אני משאיר את ההתבוננות ברובד השיפוטי, זה יהיה בלתי אפשרי להכיל את זה, ואני אמצא דרך להסיט את זה ממני ("לא כל דבר הוא השתקפות", "זה שלך ולא שלי"). לכן, כאשר מתבוננים במראות שאנשים מהווים עבורנו, חשוב להביא קצת חמלה לתהליך.

מה הכוונה בחמלה בהקשר הזה?

כאשר אני מתבונן במראה מתוך חמלה, אני זוכר שהשיפוט והכעס שלי על אחרים ועל עצמי הוא אינו הדרך הנכונה לראות את הדברים. זה אולי האופן בו אני רואה את המציאות כרגע, אבל זו אינה כל האמת. זה לא באמת נכון, שיהירות – כמו זו של טראמפ, לדוגמה – היא תכונה שלילית. היא יכולה לפגוע, בהחלט, ולעצבן, ולכן קל להגדיר אותה כתכונה שלילית, אבל היא אינה באמת כזו, אם אני מכניס קצת חמלה לנקודת המבט שלי.

התנשאות, למשל, היא דרך להתמודד עם פחד וחוסר ביטחון. היא נובעת לא פעם מאמונה שאני צריך להיות חזק ויודע כדי להגן על עצמי מפני דחייה ואובדן, וגם אם כתוצאה מכך אני דוחה אחרים ואף מאבד אותם, ההתנשאות תמשיך להיות. כל זה קורה, כמובן, עד שאני הופך להיות מודע למנגנון ולמחיר שאני משלם עליו, ויוצר שינוי.

מנגנוני התגובה וההתנהגות שלנו נובעים מניסיון שלנו לעזור לעצמנו להרגיש טוב יותר, לחיות טוב יותר, ובאופן כללי להימנע מכאב. גם כאשר אני עושה משהו שפוגע בי, המטרה הראשונית היא לעזור לעצמי. כאשר אני רואה את הדברים באופן הזה, הלב שלי נפתח לעצמי (ולאנשים שמשקפים לי את אותה התנהגות), ואני גם יכול להגיע ביתר קלות לשורש הדפוס ולרפא אותו.

איך מכניסים חמלה לתהליך?

קודם כל מוציאים את הכעס והביקורת והשיפוט שיש לנו על אותה תכונה או התנהגות.

בשלב מסוים מתחילים לראות מחדש את הדברים. כדי לעשות זאת בהצלחה, כאן אפשר להעזר בשאלה שטוהר מציעים: מה טוב במה שאני תופש כלא טוב? השאלה הזו יכולה לעזור לראות את הדברים מנקודת מבט חומלת, וליצור שינוי מהותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 27.4.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור השלישי לשנת 2024, היא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, בסדר ולא בסדר, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

3 דק' קריאה
סיפורו של מפריע רוחני בזמן מלחמה
15 דק' קריאה
האם הפוליטיקאים יצליחו עם השינויים שהם מתכננים? האם נאבד חופש וזכויות? מה יקרה מבחינה כלכלית ומה יהיה עם האלימות? ומה אנו יכולים ללמוד מכל זה? טוהר מתייחסים להיבטים שונים של המציאות בה אנו חיים
30 דק' האזנה
פוליטיקאים יכולים לעורר בנו התלהבות, פחד, מיאוס ו/או גועל. כך או כך, כדאי להתייחס אליהם כהשתקפות שלנו, ובפרק הזה של הפודקאסט אני מסביר מדוע כדאי ואיך עושים את זה
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546