לפני כשבע שנים התחלתי ללמוד את שיטת אלכסנדר. המורה שלי היא ענבל זוהר. לפני כחמש שנים, באפריל 2017, התפרסמה במגזין "חיים אחרים" כתבה שכתבתי על שיטת אלכסנדר, בה זוהר היא אחת המרואיינות. אני מפרסם את הכתבה שהכנתי (לפני עריכה) משום התועלת הרבה שאני מפיק מלימודים אלה. שיטת אלכסנדר יכולה לעזור להרבה אנשים, וכדאי להכיר אותה.
"רוב השיטות, המתודות והגישות הקיימות מדברות על האופן בן צריך לשנות ולתקן את האדם", אומרת ענבל זוהר, מורה לאלכסנדר. "בטכניקת אלכסנדר אנו לא עוסקים בתיקון – אנו אומרים שבן האדם בסדר ושמשהו בו יצא מאיזון, ולכן יש לבדוק מה יצא מאיזון וכיצד אנו מפסיקים את חוסר האיזון. הגישה היא שהאדם בסדר, רק שהוא רכש הרגלים שאם הם יעלו למודעות שלו, הוא יוכל להתחבר לשימוש הטבעי שלו והמצב שלו ישתפר. כך הוא בעצם מפסיק להפריע לעצמו".
שלוש שנים עברו מאז התחלתי לתרגל את טכניקת אלכסנדר, אותה המציא פרידריק מתיאס אלכסנדר אי שם בסוף המאה ה-19. רק כאשר ראיינתי את שלושת המורים הלוקחים חלק בכתבה הזו, הבנתי בצורה מעמיקה יותר מה, בעצם, אני לומד בשיעורי אלכסנדר.
לאדם מן החוץ זה עשוי להישמע מוזר, אבל הדינמיקה בשיעורי אלכסנדר היא כזו שקשה להבין אותה אם משתמשים באונה השמאלית של המוח. ראשית, בשפה של טכניקת אלכסנדר האדם הולך לשיעור ולא לטיפול, והוא תלמיד ולא מטופל. זאת כדי לחדד את האחריות שיש למטופל על התהליך. כאשר אדם מבקש להיות מורה לטכניקת אלכסנדר, הוא נחשב לסטודנט. ההנחיות שניתנות במהלך השיעורים נשמעו עבורי כמו סינית זמן רב אחרי שהתחלתי ללמוד. מה שגרם לי להמשיך לבוא לשיעורים היה אותה הסיבה שגרמה לי לנסות מלכתחילה: המלצה ברורה וחד משמעית מבעלת ניסיון ארוך שנים, שסיפרה לי כיצד טכניקת אלכסנדר הצילה אותה מניתוח בגב. מה עוד שאחרי מספר חודשים של לימוד, הרבה לפני שהמוח שלי התחיל להבין משהו, יכולתי להבחין בשינוי: היציבה שלי החלה להשתנות והקומה שלי הזדקפה.
הצרידות שהחלה את הכל
אלכסנדר נולד בשנת 1869 באי טסמניה השייך לאוסטרליה, וכאשר היה בן 19 הוא עבר למלבורן. הוא היה ילד ונער חולני, ובין שאר הבעיות איתן הוא התמודד היו בעיות נשימה. הוא החל לעבוד כשחקן, ובשלב מסויים הוא איבד את קולו, אך הרופאים לא הצליחו לעזור לו. הוא הבין כי פעולת הדיבור במהלך ההצגות גורם לצרידות, והוא החל להתבונן על עצמו במראה שהיתה בחדר החזרות. הוא גילה כי הוא מכווץ את הצוואר וגורם לגב שלו להתכווץ, וכך הבין את הגורם לצרידותו. ככל ששינה את מנח הגוף כך הקול שלו השתפר, כמו גם התנועה שלו והבריאות הכללית שלו.
בשנים הבאות הוא החל ללמד ולהסביר את התובנות שלו לשחקנים אחרים, והמצב שלהם השתפר גם כן. רופאים החלו להתעניין בגילויים אלו, ואף שלחו אליו מטופלים שלהם עם בעיות שונות, וכך השיטה החדשה הלכה והתפשטה.
בשלב מסוים עבר אלכסנדר למלבורן, שם המשיך ללמד את הטכניקה החדשה, ובהמשך עבר נוסף ללונדון, שם אחיו ואחותו הצטרפו אליו כמורים של הטכניקה.
בשנת 1901, בהיותו בן 41, הוא פרסם את ספרו הראשון, "המורשת העליונה של האדם". ב-1923 פרסם את ספרו השני, "בקרה הכרתית של היחיד". בשנת 1930 פתח לראשונה אלכסנדר קורס להכשרת מורים. ב-1932 הוא פרסם את ספרו השלישי והמצליח ביותר, "השימוש בעצמנו", המתאר את התפתחות הטכניקה. ב-1942 הוא נסע לארצות הברית, שם פרסם את הספר "הקבוע האוניברסלי של החיים", בו הוא מתאר את הנזקים שעלולה לגרום פעילות גופנית החותרת להשגים.
לאחר מלחמת העולם השנייה חזר אלכסנדר ללונדון, ובסוף 1947 הוא לקה בשבץ מוחי ששיתק את פלג גופו השמאלי. בניגוד לתחזיות של הרופאים, ובעזרת הטכניקה אותה פיתח, הוא התאושש מהשפעות השבץ, וכשנה לאחר מכן חזר ללמד, דבר שעשה עד סמוך למותו בשנת 1955, כשהוא בן 86.
טכניקת אלכסנדר הפכה להיות פופולארית במיוחד באנגליה, בה התגורר אלכסנדר את מרבית חייו, וישראל נחשבה במשך שנים רבות לאחת המדינות בה טכניקת אלכסנדר היא נפוצה במיוחד. לדברי אבי גרניט, הבעלים של "המרכז ללימודי טכניקת אלכסנדר בתל אביב" ויו"ר עמותת ארגון המורים לטכניקת אלכסנדר בישראל, "הטכניקה הזו היתה יותר נפוצה לפני 30 שנה, אבל היום לומדים אותה פחות ופחות אנשים. יש בארץ 600-700 מורים לאלכסנדר, אבל אני חושב שמספר המורים העובדים אך ורק בטכניקה זו הוא 50-100 מורים".
השפעה על הגוף ועל הנפש
"אפשר להסתכל על טכניקת אלכסנדר כעל מתודה לשיפור היציבה וההתנהלות היום-יומית", אומרת זוהר, "אבל אפשר לקחת את זה לשינוי הרגלים יותר עמוקים, שינוי שיש לו השפעות שהן לא רק פיזיות. הטכניקה מטפלת במגוון מאוד רחב של בעיות הקשורות במבנה השלד, כולל ישיבה כפופה ומכאובים הנגרמים כתוצאה מכך, מבנה שלד לא שווה בשני הצדדים, אסטמה, מיגרנות, שיקום מתאונות דרכים, הפרעות קשב וריכוז ועוד".
באיזה אופן טכניקת אלכסנדר עוזרת לאסטמה?
"באלכסנדר אנו מתייחסים למנגנון הנקרא הפיקוד הראשוני, שהוא המייחד את אלכסנדר מכל הטכניקות והשיטות האחרות. זה מקום וגם מנגנון שיש אותו לכל בני האדם, הממוקם בקצה עמוד השדרה, מתחת לגולגולת. כאשר אנו מתחילים להתנהל ביחס למנגנון הזה ויחד איתו, הרבה מאוד מתחים עודפים משתחררים, חלקם מעצמם. עבודת המורה היא להדריך את התלמיד כיצד להשתמש בפיקוד הראשוני בכל הדברים שהוא עושה – קימה, הליכה וישיבה.
"העבודה היא לא עבודה של פתרון בעיות באופן ישיר. כלומר, אם יש לך אסטמה אנחנו לא מטפלים בריאות, אלא יוצרים סביבה יותר נינוחה ויותר חופשיה ממתחים עודפים. מתחים המופיעים ברקמות של השריר וברקמת החיבור יכולים להיות מופחתים, כך שמבנה השלד מתפקד בצורה אחרת. ההפחתה של המתחים יכולה מאוד לסייע בבעיות נשימה".
כיצד אלכסנדר מסייעת להפרעות קשב וריכוז?
"הטכניקה עוזרת לוויסות תחושתי. למי שיש הפרעות קשה וריכוז יש לרוב טונוס שרירי מוגבר באזורים מסויימים ומוחלש באזורים אחרים. למשל, זו יכולה להיות רגישות בשמיעה כתוצאה מצלילים וקולות מסויימים. אם אנחנו לומדים להניח לשרירי העורף והראש אז הגירוי פחות מסיח את הדעת.
"ההתכווננות היא ליצור סביבה שבה בעצם אנחנו מפעילים את השרירים בעזרת המתח הרצוי לפעולה נתונה. לדוגמא, כשנפרדתי מהמורה שלי לטכניקת אלכסנדר אחרי ריאיון הקבלה שהוא ערך לי, לחצנו ידיים. הוא אמר לי 'מצוין, אבל את לא צריכה להרים את הכתף, מספיק לשלוח את היד אלי'. היה לי הרגל מבלי משים בכל תנועה של היד להשתמש גם בכתפיים".
מה הבעיה בזה בעצם?
"יש מתח שרירי עודף שגורם לנו להשתמש בשרירים שבכלל לא שייכים לתנועה המסויימת, כמו למשל להשתמש בכל שרירי הגב כדי להרים את הזרוע או לגייס את כל שרירי הכתפיים כדי להניע את כף היד. כך אתה משתמש בכל הזרוע אבל הרבה פחות בכף היד עצמה. אפשר לראות את זה בישיבה – הרבה אנשים יושבים כפופים עם גב עגול. הם משתמשים למעשה בצורה עודפת בשרירי הגב שלהם לעומת זה שהם לא משתמשים בכלל בשרירים הנמצאים בחלק הקדמי של הגוף.
"אם אדם משתמש בשרירי הגב כדי להרים משאות במקום בשרירי הרגליים אז הגב יכול להיתפס ויכולות להיגרם פריצות דיסק. אם יושבים לאורך זמן ולא משתמשים בצורה יעילה בגוף אלא קורסים אל תוכו, נוצר הרבה מאוד מתח על שרירי בגב שגורם לכאבים. המטרה של טכניקת אלכסנדר היא לאפשר לתלמיד לעבוד בצורה מאוזנת עם כל השרירים שלו".
אמרת שטכניקת אלכסנדר משפיעה גם ברובד הנפשי.
"לא ראיתי מישהו שהולך כפוף ומרגיש טוב עם עצמו, או להיפך. היציבה מאוד משפיעה על מצב הרוח, ותלמידים מדווחים על תחושה של קלות גדולה יותר. היתה לי תלמידה שהגיעה אחרי ניתוח בגב שבו שמו לה פלטינות. אחרי כמה שיעורים היא אמרה לי 'אני מרגישה יותר טוב בגוף וזה בהחלט שינה לי את מצב הרוח, אני לא מרגישה כל כך מקובעת ומוגבלת בתנועות שלי'. זה משפיע על הנפש, כאילו נגולה אבן מעל הגב והלב גם יחד".
להתמודד עם הרגלים ותחושות
גרניט למד את טכניקת אלכסנדר בתחילת שנות ה-80 בלונדון אצל פטריק ג'י מקדולנד, שהיה אחת מתלמידיו של אלכסנדר בעצמו. כאשר אני שואל אותו מה לומדים בטכניקת אלכסנדר, הוא אומר כי "רוב האנשים פועלים לא נכון עם עצמם במרבית הזמן. הם נוטים להיות שקועים, מכווצים, נפולים, מקובעים, מתוחים, מי יותר מזה ומי יותר מזה. עם הזמן זה גורם לאי נוחות בגוף, עייפות לאורך עמוד השדרה וכאבים, שהם הסימן שמשהו לא פועל נכון, ואם לא מטפלים בזה, יהיו בהמשך נזקים.
"רוב האנשים המגיעים למצב של כאב הולכים לקבל טיפול המשחרר את הכאב או לוקחים כדורים נגד כאבים, אבל הם לא מטפלים בשורש הבעיה שהיא התנהגות לא נכונה עם הגוף. לכן זה עניין של זמן עד שנוצרים נזקים. מה שטכניקת אלכסנדר מלמדת הוא כיצד לבצע את פעולות חיי היום יום באופן המתאים והנכון – גב מתארך ומתרחב, ראש שמוביל לפנים ולמעלה, וגפיים שמתפרסות החוצה ולא מתכווצות אל תוך הגוף.
"כל פעולה בחיי היום-יום היא תגובה לגירויים חיצוניים – הטלפון מצלצל ואני עונה, לדוגמא; או גירויים פנימיים – אני רעב אז אני הולך לאכול. מכיון שהרגלי ההתנהגות של רוב האנשים הם רוב הזמן מזיקים, עלינו ללמוד לעצור את התגובות האוטומטיות המזיקות שלנו, ולדעת איך להתנהג באופן המתאים והנכון מתוך בחירה ומודעות.
"כדי לעשות את התהליך הזה אנו צריכים להתגבר על שני מכשולים שאינם מקלים עלינו: להרגל יש כוח עצום וחזק, ולא די בהבנה אינטלקטואלית או בקריאת ספר כדי לשנות הרגלי חיים; והתחושות שלנו לגבי מה נכון ומה לא נכון קשורות לאותם הרגלים. אדם יכול לחשוב שהוא עומד זקוף אבל למעשה הוא לא עומד זקוף, וכאשר הוא יעמוד זקוף זה ירגיש לו מוזר ולא נוח. לכן צריכים ללמוד את זה על ידי הדרכה".
השיעורים בטכניקת אלכסנדר ניתנים באופן פרטי בלבד, והם נעשים בחלקם בשכיבה על מיטת טיפולים ובחלקם תוך תרגול הליכה, עמידה, ישיבה וקימה. המורה עובד בעזרת דיבור ובעזרת כפות הידיים על גופו של התלמיד כדי לשפר את האופן שבו הוא פועל. "למשל, רוב אנשים המתיישבים על הכסא יכווצו את העורף, ימשכו את הראש לאחור ולמטה וישלחו את הישבן לחפש את הכסא", מסביר גרניט, "והגב שלהם יהיה מוקשת, קצר וצר. אנו צריכים ללמוד להתיישב ולקום כשהצוואר שלנו חופשי, הראש מוביל ומוליך לפנים ולמעלה, הגב נוטה להתארך ולהתרחב, והברכיים מתכופפות לפנים".
על השאלה למי יכולה טכניקת אלכסנדר לעזור, אומר גרניט ומרחיב את מה שאמרה זוהר בעצמה קודם לכן: "מי שמגיעים לאלכסנדר הם אנשים שסובלים מבעיות אורתופדיות, אנשים לאחר פציעות ואנשים שצריכים להשתמש בגוף שלהם לטובת המקצוע שלהם, כגון מוזיקאים וספורטאים".
מה סוד ההצלחה של טכניקת אלכסנדר?
"האדם מקבל ארגז כלים כדי לעצור את ההתנהגות המזיקה, עבודת מניעה שהיא הכי חשובה בשמירה על בריאות הגוף. השיטה המתייחסת לאדם כאל יחידה אחת שלמה של גוף ונפש, וכאשר יודעים לבצע את התהליכים המתאימים של עצירת התגובות המזיקות ויצירת התנאים הטובים כדי להגיב, אפשר ליישם אותה בכל מישור – נפשי, התנהגותי וגופני.
"כשהתחלתי ללמוד לא היתה לי בעיה גופנית. הייתי בן 25 ובכושר טוב, וכשראית את השיעור הראשון שאלכסנדר ראיתי שלומדים איך לעכב תגובות שהן לא מתאימות ולהחליף אותן בהתנהגות מתאימה לסיטואציה בה אתה נמצא. זה ידע יקר מפז, המהווה עמוד שדרה לביצוע כל פעילויות חיי היום יום".
להתחבר לאיכויות האנושיות
אורי עשת למד את טכניקת אלכסנדר אחרי מלחמת ששת הימים בלונדון, לאחר שהתנסה בשיעור שהעביר נועם רנן. "רנן למד בלונדון, וכאשר חזר ארצה הוא עבד עלי, ואז אורו עיניי. הרגשתי שיש פה משהו שכאילו חסוי מעיניים רגילות; מגע אחר של בני אדם המעורר פעילות אנרגטית באדם שעובדים איתו. הפעילות האנרגטית הזו מפשירה אזורים, איברים, שהם נעולים וסגורים, בעיקר בעמוד השדרה. הלחצים והנוקשות שאנו צוברים לאורך חיינו בעמוד השדרה משפיעים על כל האיברים כולם, ומופיע גם בהתייחסות של האדם לכל עניין ודבר.
"נוכחתי לדעת שלא ידעתי על עצמי שום דבר, והנה אני הולך ומרגיש את עצמי שאני נפתח וההרגשה הכללית הרבה יותר טובה. היתה בי, כמו לכל אדם, כהויות שמתבטאות בגוף, בפעילות, בתנועה, כהויות שמתבטאות בדיבור, בחוסר תשומת לב. זה לא אומר שהייתי מין טמבל, אבל אפשר היה עוד לשדרג את עצמי תוך כדי הפעילות שלו איתי.
"זה לקח זמן עד שנוכחתי שההשפעה עברה גם לתשומת לב המחשבתית. המחשבה כאילו הבינה יותר, קלטה יותר, ותמכה בתהליך שעברתי. זה הדליק אצלי נורה והבנתי שאני צריך ללמוד את זה". הזמן הוא כאמור אחרי מלחמת ששת הימים, והקיבוץ בו עשת התגורר באותם הימים לא היה פתוח בהתחלה לרעיון. לבסוף הוא קיבל את ההסכמה, נסע ללונדון ולמד גם הוא אצל מקדונלד. מאז הוא מלמד אלכסנדר ב"טכניקת אלכסנדר – ביה"ס של אורי עשת".
אחד האירועים בהם טכניקת אלכסנדר עזרה לו אישית יותר מכל היתה תאונת דרכים בה היה מעורב בשנת 1992. הוא היה מאושפז במשך חמישה חודשים לאחר מכן, וכאשר שוחרר מבית החולים הוא המשיך לתרגל את טכניקת אלכסנדר. "כשיצאתי מבית החולים הייתי חסר אונים מכל הבחינות, אבל התחושה שלי היתה שאני צריך להמשיך לעבוד באותה הטכניקה. בתאונה הכל נשכח ממני אבל לאט-לאט התחלתי לחזור לעצמי. התחלתי לבוא לכיתה שלי ושם מורים ותלמידים באו לעזרתי מבלי שביקשתי אותם, וזה עזר לי לצאת ממקום מאוד קשה שהייתי בו".
במקביל, מספר עשת, טכניקת אלכסנדר פתחה אותו לרבדים נוספים בקיום שלנו, דבר שהשפיע על הלימוד שלו. "לאט לאט, תוך כדי העבודה שלי בטכניקת אלכסנדר, התקלפו שכבות שהכהו את האפשרות שלי להרגיש את אותם מרכזי אנרגיה שקוראים להם צ'אקרות. היום אני עובד בעיקר דרך אותם מרכזי אנרגיה, אמנם בגישה ובאופן האלכסנדרוני – במגע עם אדם – אבל יש לי את היכולת להתחבר למספר מרכזי אנרגיה, וזה יוצר תהליך פשוט ומרתק של התפתחות".
אנשים באים אליו הם בעיות בעמוד השדרה, כאבים במפרקים, בכתפיים ובצוואר, כאבי ראש ועוד. "כאב אומר שהופר האיזון, והפעילות הזו לאט לאט מאפשרת לאדם לחזור לאיזון הראשוני שלו. האיזון חוזר ככל שהאדם נפתח; ככל שהוא נסגר הוא מתרחק מאיזון, וגם אם אין לו כאבים היום, הוא מכין את עצמו לכאבים מאוחר יותר.
"אני מטפל בכל מה שקשור בפעילות גופנית ובכל מה שקשור בפעילות אנושית. כלומר, כל מה שקשור בחוסר איזון של האדם במובנים השונים. לכל אדם ואדם יש איכויות שהוא אינו מכיר. האיכויות הן לאו דווקא שכליות, הן איכויות אנושיות המחברות את הגוף, את הרגש, את השכל ואת הרוח. כשאדם הולך ונפתח, הוא עושה את זה עם אותם מרכזים אנרגטיים שנפתחים ויוצרים תנועה אנרגטית מוגברת ושקטה. ככל שהשקט מתקיים באדם, היכולת האנרגטית שלו עולה; הרעש שיש בנו סוגר אותנו, אם באופן פיזי, באופן רגשי-נפשי או באופן שכלי. הפעילות השגויה הופכת להיות פעילות של הרגל. את ההרגלים השגויים נחוץ לאט לאט להפשיר וליצור תנאים אחרים שיאפשרו לרדם להיכנס לפעילות מתוקנת. לכן, זה לא על מנת לרפא כאב בנקודה זו או אחרת, אלא על מנת להשפיע על כל האדם כולו. כל ההתנהגות שלו והלכת ומשתנה לטובה".
השקעה לטווח ארוך
אחד המאפיינים העיקריים של טכניקת אלכסנדר הוא הצורך להתמיד בלימודים. בעידן בו רבים מחפשים פתרונות מהירים, אלכסנדר הוא ביטוי לאמת שלא השתנתה: שינויים עמוקים, מהותיים, נבנים בתהליכים איטיים. "כגודל השימוש הלא-נכון כך כדאי להשקיע כדי ללמוד שימוש נכון", אומרת זוהר. "לשמחתנו, הגוף הוא מנגנון שמחפש את השינוי שהטכניקה מזמינה, כי אנחנו מדברים על משהו שהוא טבעי לגוף. אנחנו לא מתקנים את הגוף אלא מפסיקים לעשות את הדבר השגוי. הטכניקה היא בהחלט עבודה לטווח ארוך, היא לא 'זבנג וגמרנו'. כשם שאדם השתמש הרבה שנים בגופו בצורה שגויה, כדאי לקחת את הזמן ולהשקיע בלטפח את הדבר הטבעי יותר".