בתקשור מיוחד זה טוהר מתארים משמעויות שיש לשיניים שלנו, סיבות לבעיות שאנו סובלים מהן ומדוע אנו מפחדים כל כך מרופאי שיניים

"באופן כללי אנו נאמר, כי השיניים שלכם מייצגות את העמידה האיתנה שלכם בחיים. הם הקו הראשון, נאמר זאת כך, ביכולת שלכם לנגוס בחיים, לאכול אותם, כלומר להביע את עצמכם, את המהות שלכם, את התשוקה שלכם. כאשר הנוכחות שלכם איתנה, יציבה, בטוחה בעצמה, השיניים יכולות בקלות יחסית לשמש אתכם במסע החיים. הן אמנם אחראיות על הפן הפיזי בנוכחות שלכם, אבל מייצגות, או קשורות, ברבדים הנוספים של הנוכחות שלכם – עד כמה אתם מוכנים להתאמץ כדי לבטא את עצמכם, מה אתם מוכנים לעשות למען זאת, והאם אתם מוכנים להתבטא, לבטא, לממש, ולוותר על האמונה שכל זה חייב להיות במאמץ, חייב להיות בסבל.

"זו אחת הסיבות מדוע לבני אדם יש, איך לומר, בעיות בשיניים בתקופות של הגשמה עצמית או בתקופות של התלבטות בכל הקשור בהגשמה עצמית, משום שכאשר בני אדם מתבלטים האם להגשים את עצמם – או לא, השיניים עשויות לבטא התלבטות זו בחולשה, אשר תבוא לידי ביטוי בבעיות שונות, בצורות שונות".

מדוע כל כך הרבה אנשים מפחדים מרופאי שיניים? האם זה בגלל הטיפול שמתרחש כל כך קרוב וחודר את המרחב האישי? האם יש לטוהר מסר שיכול לשנות את התפיסה לגביי הפחד הזה?

"אנו יכולים לומר מספר דברים ביחס לרופא שיניים. באופן כללי, הדבר קשור בצורך שלכם בעזרה, בהסכמה שלכם לקבל עזרה, ובמידת הפחד שלכם מלקבל עזרה. כלומר, כאשר בני אדם מפחדים עד מאוד מקבלת עזרה – מחשיפה של הפגיעות הנדרשת כדי להיות במצב זה של קבלת עזרה – הם עשויים לפחד עד מאוד מרופא שיניים, והם עשויים להימנע מללכת אליו, להימנע מלקבל את העזרה באופן הזה.

"הדבר עשוי לקרות, כמובן, גם עם רופאים אחרים בתחומים אחרים – גם אז הפחד עשוי לעלות, אך זהו התחום הפיזי היחידי בו עליכם לראות רופאים לאורך כל חייכם, גם כאשר אין בעיה, כדי לוודא שאין בעיה, בעוד שבתחומים אחרים אתם חווים בדיקה שהיא יותר אישית, החודרת אל תוך הגוף, רק כאשר ישנה בעיה. כך שהפחד מרופאי שיניים הוא אינו מיוחד, אך הוא כזה המלווה רבים מכם לאורך כל החיים.

"מעבר לכך אנו נאמר שישנן סיבות נוספות, שעשויות להיות אישיות יותר. בני אדם אשר חוו טראומה הקשורה בגוף הפיזי, שיש בה כאב, עשויים לפתח פחד עמוק יותר, שיבוא לידי ביטוי בחרדה עמוקה יותר. יש כאלה שהדבר קשור אצלם בזיכרונות מחיים מוקדמים ואצל אחרים גם מחיים קודמים, הן בהקשר של טיפולי שיניים והן בהקשר של ניצול ושימוש לרעה בכוח. חשוב להבין, כי שיניים והצורך לטפל בהן עשויים להיות קשורים בזיכרונות אלו – של להיות במקום החלש, המנוצל, ולהיות במקום החזק, המנצל, ובעיקר, בכאב שנוצר בתוך מערכת יחסים מנצלת. כאשר ישנם זיכרונות הקשורים במערכת יחסים שכזו, בצורות השונות בהן היא יכולה לבוא לידי ביטוי, אז הזיכרונות יופיעו כפחד מפני שיניים ומפני הצורך לבדוק אותן ולטפל בהן".

האם יש קשר בין שיניים ושינויים?

"אפשר לומר שכן, בהחלט, משום שהן קשורות בהסכמה שלכם לבטא את עצמכם בעולם, את מהותכם, וביטוי עצמי לעולם מחולל שינוי שעשוי בזמנים מסויימים, במצבים מסויימים, בתחומים מסויימים, להיות מאיים".

בתור מי שחוותה בשנה האחרונה כמה עקירות שיניים ורואה את חולשת הגוף אחר כך לאורך זמן, מבקשת לדעת מהי המשמעות של יחסי גוף-נפש בנוגע לשיניים. קראתי דעות שונות על כך ואשמח לשמוע את דעתם. מה ביכולתי לעשות כדי לשקם את המצב?

"הצורך בעקירה של שיניים נובע ממצב פיזי מורכב, את זה אנו מבינים, והחולשה אשר נוצרת קשורה הן בצורך של הגוף להחלים והן בצורך של הנפש להחלים. משום שכאשר שיניים מוצאות, האדם מאבד במידת מה את הביטחון בעצמו – האם מותר לי לבטא את עצמי, האם מותר לי להיות מי שאני, האם מותר לי להמשיך בנחישות במסע חיי? אלו שאלות שנוצרות, שמתעוררות, שנחשפות, בתהליכים מסוג אלו, וככל שאלו מתרפאים, כך הנחישות, והחוזק הפיזי, יכולים לחזור".

למה מגיל צעיר אני תמיד עם בעיות בשיניים? כל בדיקה שגרתית מסתיימת בסדרת טיפולים. לאחרונה בכלל סובלת מדלקות חניכיים שלא עוברות.

"בעיות אשר מלוות את האדם מגיל צעיר בשיניים קשורות, כפי שהדבר קשור אצלך, במלחמה מסויימת המתרחשת בין הצורך בביטוי עצמי לבין הצורך באישור. מלחמה מסוג זה יכולה להתבטא בצורות שונות וליצור קשיים שונים; בעיות בשיניים היא אחת מהן. ככל שזה קשור בחניכיים, זה קשור בעטיפה של האדם את עצמו – במה את עוטפת את עצמך, בביקורת או בעדינות, בכעס או באהבה? זה קשור בצורך לחזק את אותה אהבה ועדינות, ולרפא כעס וביקורת, אשר אינם באמת מספקים את אותו הצורך באהבה שקיים בפנים".

לפעמים חולמת על שיניים שנשברות או מתפוררות והולכת לטיפול אצל רופא השיניים. בדרך כלל לא זוכרת חלומות אבל מהחלומות האלה תמיד מתעוררת עם הזיכרון והרגשה כבדה. מה המשמעות?

"חלומות אלו מתעוררים במרבית המקרים בזמנים של שינוי, של הגשמה עצמית. הם מבטאים את הספק שלך ביכולת שלך לממש את עצמך, לבטא את עצמך, ולהישאר יציבה בתוך זה, או כפי שבני אדם אומרים, להישאר בחיים".

התחלתי לפני 3 שבועות סשן אינטנסיבי של טיפולי שיניים שכולל 3 סתימות 2 טיפולי שורש שאחד אצל מומחה. לאחר הבאסה שתקפה אותי (ולא בגלל הכסף אלא הכאב ופינוי לו"ז לטובת העניין וזה גם אילץ אותי לדחות דברים שתכננתי לתקופה זו(, החלטתי לראות בזה קצת מעבר ואשמח לתובנות בעניין. די הייתי בהלם לראות שיש אנשים שעוברים באותה תקופה בדיוק אותו הדבר.

"אם את שואלת אותנו על התזמון, הרי שבזמנים אלו, שבהם בני אדם מבטאים יותר מבעבר את מהותם, לעתים נוצר הצורך לחזור ולטפל בבעיות של פחד וספק עצמי, היוצרים בעיות בשיניים. דרך הטיפול באותם מקומות חלשים, יש לאדם את האפשרות לטפל בחולשה הרגשית-תודעתית המתקיימת בתוכו. חולשה אשר אומרת אולי לא כדאי לי, אולי עדיף לוותר, אולי זה לא בשבילי, אולי אני טועה".

יש לי חתיכת עניין עם שיניים. כשהן בקעו וצמחו הורי גילו שאין לי אמייל על השיניים. רופאי השיניים בארץ לא ממש ידעו אז איך לטפל ובעצם התלמדו עלי. להרגשתי השיניים משקפות את ההתמודדות עם החיים: הביטוי "להיאחז בשיניים "לוקח אותי להישרדות. שיניים הן כמו החומה בפה היוצרת חיץ בין מה שנכנס פנימה ולפני זה כדאי שילעס היטב, העיכול מתחיל בשיניים ומשקף את החיים עצמם. כמו שאתה רואה התעסקתי עם העניין רבות ואשמח להבהרות וכיוונונים. אצלי יש גם סיפור ארוך עם כאב פיזי, נראה לי שבתפיסתי אם אני לא חווה כאב בגוף אני לא מרגישה את ההתעלות או אולי הכאב מדגיש לי את ההתעלות….

"עניין זה של הצורך בכאב הפיזי אינו קשור בהכרח לשיניים והוא אינו קשור בהכרח לכאב פיזי; בני אדם רבים מאמינים כי עליהם להתאמץ כדי להשיג דבר מה שהם רוצים. זו ההתמכרות האנושית לסבל, למאמץ, אשר מניעה מנגנונים אלו, שיכולים לבוא לידי ביטוי גם באופן בו את מתארת. אין צורך ממשי בכאב, בסבל, בעבודה קשה, כדי לבטא את עצמכם; אפשר להסכים לקבל שמגיע לכם, שיש לכם את הזכות לחיות במלואכם. בכך אנו מתכוונים לחיות בקלות יותר גדולה מכפי שאתם מכירים.

"לגבי אותה שכבה של הגנה אשר היתה חסרה, אנו נאמר שהדבר קשור בשיעור חיים שבחרת לעצמך עוד לפני שמחזור חיים זה החל – שיעור בנחישות, בחיזוק עצמי, בצורך בחיזוק עצמי אל מול מציאות שיש בה חולשה עמוקה, שיש בה חוסר עידוד לעתים, שבה את עשויה להרגיש לבד וללא תמיכה כאשר את רוצה להגשים את עצמך. מתוך מצבים אלו, שהשיניים מייצגות, את באה ללמוד לחזק את עצמך, לבטוח בעצמך, להיות עבור עצמך".

כבר כמה זמן שאחרי כל ניקוי אבן אני סובלת תקופה ארוכה. ברוב נושאי הרפואה אני מסתמכת ביתר קלות על האינטואיציה שלי בשיניים פחות. זה נושא אחד והשני הוא מה הנושאים שהחניכיים מייצגות ומשקפות.

"החניכיים, כפי שאמרנו, קשורות בעטיפה הבסיסית, היסודית, שאתם מעניקים לעצמכם. אם זו עטיפה של חום, של ביטחון, של רכות, של עדינות, או עטיפה של קור, של נוקשות, של חדות, של סימני שאלה. ככל שהביטחון גדול, הבעיות יהיו יותר קטנות, וכך להיפך. מעבר לכך, אנו מציעים להתיידד עם הצורך לחשוף את הפגיעות שלך, עם הצורך לקבל עזרה. הדבר יכול לעזור להפוך טיפולים אלו לקלים יותר, בעיקר רגשית וגם פיזית במידת מה".

אני סובלת מגיל קטן מבעיות. טיפולי שורש וכתרים. אין לי שן שאין בה טיפול. הכל מטופל ואני הולכת לבדיקות שגרתיות ושיננית ועדיין סובלת מאוד כי השיניים והחניכיים מאוד רגישות. מעניין מה הרגישות בחניכיים מייצגת? ומה החולשה של השיניים? למה הסבל בנושא לא נפסק ?

"אנו נאמר שהסבל יכול להסתיים יותר מהר מהבעיה הפיזית עליה את שואלת. הסבל הוא נקודת מבט, הוא הגישה לדברים. הוא נובע מהרצון להיות במקום אחר מהמקום בו האדם נמצא, ומחוסר היכולת להיות במקום אחר. ככל שיש הסכמה להיות במה שקורה, לעבור את מה שקורה, הסבל יכול להצטמצם, אפילו להיעלם. זה, במידת מה, יכול גם להשפיע על השיניים, משום שכאשר אזור זה מרגיש שאת, כלומר בעלת הבית, לא רוצה להיות נוכחת בזמן שמטפלים בו, החוויה יוצרת בדידות, ונטישה, וצורך גדול יותר בעזרה, מה שמחליש את השיניים ויוצר בעיות נוספות. ההסכמה להיות, לקבל את האתגר הזה, יכולה לחזק את השיניים ואותך.

"שיעור זה, שהשיניים באות ללמד אותך, הוא נכון וחשוב לא רק לשיניים וליחסים איתן, אלא לכל חייך – זו ההסכמה להיות מי שאת, בכאבים ובפחדים, שיכולה לחזק אותך לאין שיעור, וזה הרצון שזה כבר ייפסק, שמחלישה אותך יותר מכל".

אחת לאיזה זמן יש לי כאבים בשיני הבינה שלא בקעו במלאן. אני בן 40 עוד מעט, ויש בזה משהו משעשע, אבל ברור לי שזה גם סוג של שיעור שעוד לא הבנתי לגמרי. מדוע זה ממשיך ללוות אותי, כל כך הרבה שנים? זה לא כאב מוגזם, ובהחלט נסבל, אבל הנוכחות שלו בתקופות כאלו ואחרות אומרת משהו שאיני מבין עד הסוף.

"שיניים אלו, הנמצאות בחלק האחורי, קשורות בהסכמה להתגבר, להתבגר. כלומר, בהסכמה לומר 'זה אני', בהסכמה להיפרד מילדות ולעבור לשלב המבוגר יותר. לעתים, כאשר אין את ההסכמה הזו, או כאשר האדם מבקש בכל מאודו להתנתק מהילדות שלו, אז שיניים אלו עשויות שלא להשלים את מהלך הגדילה שלהן. בכך הן מבטאות, בחלק מהמקרים, את חוסר הרצון להתבגר, ומצד שני הן עשויות לבטא את ההתנגדות לאותו מאמץ שהאדם משקיע כדי להתגבר על חולשותיו הרגשיות, להיות גדול וחזק".

1 מחשבה על “תקשור על שיניים, רופאי שיניים ועוד”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 24.2.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור הראשון לשנת 2024, הניא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, טוב ורע, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

6 דק' קריאה
חשוב מאוד שנלמד להתחבר לרגשות ולהרגיש, וחשוב באותה המידה להבחין האם הרגשות שלנו מתארים את המציאות שלנו. כמה מילים על אתגר משמעותי והדרך להתמודד איתו
7 דק' קריאה
טוהר מתארים בהרחבה כיצד נוצר הפחד בכדור הארץ, מדוע זה קרה, כיצד הפחד משפיע עלינו ומה ההבדל בינו לבין אהבה
2 דק' קריאה
טוהר מסבירים בתקשור כתוב מהו הבסיס הרגשי-תודעתי היוצר דלקת פרקים
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546