במפגש התקשור שהתקיים אמש, שאל אחד המשתתפים את טוהר על גזענות בכלל ועל גזענות כלפי יהודים בפרט. ביום ירושלים, כשיהודים קיצוניים ומוסלמים קיצוניים מאיימים בעוד מלחמה, נקודת המבט של טוהר חשובה במיוחד. הנה:
– האם יש דבר כזה אדם גזען?
"אנו יכולים לומר שמה שאתם מגדירים כגזענות היא תפיסת עולם מסוימת, הנובעת מכך שהאדם אינו אוהב את עצמו. הוא מזהה באנשים מסוימים את מה שהוא מזהה בעצמו, והוא יוצר מעין הכללה. כלומר, הוא לא משייך את מה שהוא אינו אוהב לאדם אחד אלא משייך זאת לקבוצה של אנשים עם מאפיין מסוים, המשקף את מה שהוא אינו אוהב בעצמו.
"פעמים רבות זה קשור בשוני, בקושי של בני אדם להתמודד עם שוני. זה גם קשור בצורך של בני אדם לחלק מציאות לרע וטוב, לגבוה ונמשוך, לקודש וחול. בשביל שבני אדם ירגישו עליונים, הם צריכים שיהיו אנשים או קבוצות שיהיו נחותים מהם. אם אין מי שנחות, אז האדם אינו יכול להרגיש עליון. אם הוא אינו מרגיש עליון, הוא עשוי להרגיש נחות.
"בני אדם אינם אוהבים להרגיש נחותים; זה גורם להם להאמין שהם עוד פחות לראויים לאהבת אלוהים. לכן הם יהפכו אחרים לנחותים מהם. כך הם ירגישו עליונים, ויאמינו שכך הם ראויים לאהבתו של אלוהים".
– מדוע תופעת הגזענות חוזרת כלפי העם היהודי כל כך הרבה שנים? מה זה בא ללמד אותנו?
"משחק של קודש וחול, של נחות ועליון, הוא חלק מהמאפיינים הבסיסיים של קבוצה זו, של דת זו. אלו המגדירים את עצמם כיהודים, משתייכים באופן אוטומטי לתפיסת עולם המבוססת על הפרדה זו בין קודש לחול.
"הפרדה זו היא חלק מפרשנות שגויה של האלוהות. היהדות בבסיסה תפסה את המהות של הדברים – במקום ההפרדה לאלים שונים, לאלות שונות, היו אנשים אשר תפסו שהכל אחד. אבל התפיסה הזו התעוותה. במקום הכל אחד, החלו אנשים לדבר על זה שיש אל אחד.
"אם יש אל אחד, אז אמונות אחרות הן נחותות, הן לא ראויות. יש לבטל אותן, לשנות אותן, להשמיד אותן. כך החל מעגל הנמשך עד היום – מעגל של השמדה. יש את אלה המבקשים להשמיד את אלה, ואלה המבקשים להשמיד את אלה, וכולם עושים זאת בשמו של אל אחד. אבל אם הכל אחד, אז יש מקום לכל האמונות.
"כדי לצאת ממעגל זה צריך לחזור להבנה שהכל אחד. כאשר הכל אחד, יש מקום לכל. כשיש אל אחד, יש מציאות של הפרדה, של מלחמה, של השמדה, של גזענות".
1 מחשבה על “תקשור על גזענות ועל יהודים”
הלואי וכל העמים יבינו את דברי טוהר ונגיע לעולם של שלום.