השתקפות השבוע: השקר ששמו "אני לא מספיק טוב"

בכולנו קיים הכאב האומר "אני לא בסדר" ו"אני לא מספיק טוב", ואנו מאמינים לו במידה כזו או אחרת. מה יקרה אם נבין שאנחנו לא רואים נכון את עצמנו ואת המציאות שלנו?

אחת השיחות המשמעותיות ביותר שהיו לי השבוע, היו במסגרת סדנה שאני מעביר. אחת המשתתפות שיתפה את הכאב שלה, זה שכולנו מכירים: הכאב שאומר "אני לא מספיק טובה" עם שלל ה"הוכחות" שהכאב הזה יודע להביא איתו בדמות דברים שלא נעשו, משימות שלא טופלו ומחויבויות שלא הושלמו. כל זה, כמובן, תוך התעלמות מכל מה שכן נעשה, מהעומס המוטל עליה שהוא גדול מיכולותיו של כל אדם, ומההתמודדויות הרגשיות המורכבות שהיא עוברת בתקופה הזו, שרק מוסיפות לעומס הקבוע.

בשלב מסוים בשיחה היא סיפרה על המחמאות שהיא קיבלה השבוע מהממונים עליה, הסותרות באופן מוחלט את כל אותן "הוכחות". היא תיארה בלהט שהיא לא מספיק טובה, אבל הממונים עליה אומרים בדיוק את ההיפך.

"אם כך", אמרתי לה, "את משקרת. אני מאמין לממונים עליך שיודעים מה הם רואים ומה הם אומרים. הם לא משקרים ולא מתחנפים מאחר ואין להם שום סיבה לעשות את זה. זה אומר לי שאת לא רואה טוב את המציאות. כלומר, משקרת לעצמך".

אחר כך השתקפתי. חשבתי על עצמי, על השקרים שאני מספיק לעצמי. שקרים שאומרים "אני לא בסדר", "אני לא מספיק טוב", שקרים שאני תופס כאמת, ומתנהל לפיהם: מתנצל במקומות הלא נכונים, מוותר כשאין סיבה לעשות את זה, מוכן לקבל עונשים שלא באמת מגיעים לי, כלומר מעניש את עצמי בכל מידי דרכים.

הכאב אמיתי, הסיפור לא

כבר תקופה ארוכה שאני מטפל בכאב הזה ובאופן שבו הוא משפיע עלי. כך שעל פניו, אין זה חדש עבורי, כל עניין ה"לא בסדר" ו"לא מספיק טוב". אבל לראות את כל זה כשקר, זו חוויה חדשה עבורי: החד משמעיות שיש באבחנה הזו מעוררת מיד תגובת נגד של התגוננות, כפי ששמעתי ממנה וכפי שחוויתי גם בתוכי. "הרי זה לא יכול להיות שזה שקר, אני באמת לא בסדר".

נכון, אמרתי לה ולעצמי בהמשך, יש מה ללמוד ובמה להשתפר. אני לא טוען למושלמות. אבל כל ערימת ה"לא בסדר" הזו היא ברובה המוחלט גיבוב של שקרים, וכדאי להתחיל להתייחס אליה כך. הכאב שאומר "אני לא בסדר" הוא אמיתי, תולדה של חוויות כואבות שעברתי בחיי. אבל הסיפור שהוא מספר לי על מי שאני היום, הוא רובו ככולו שקרי. אני אמנם מרגיש לא בסדר לפעמים, אבל זה לא אומר שאני באמת לא בסדר.

ההבדלה הזו, בין הכאב לבין המציאות, היא חשובה. כאשר אני יוצר אותה, אני יכול להפנות ביתר קלות את המשאבים שלי לריפוי הכאב. אם אני לא עושה את זה, אני יכול להישאר תקוע לעד בלופ של דיונים פנימיים, שתכליתם לקבוע אם אני בסדר או לא. כאשר אני מחליט ומבין שאני בסדר ורק מרגיש לא בסדר, אפשר סוף סוף לטפל בכאב עצמו. בזכות הריפוי הראייה שלי את עצמי ואת המציאות הופכת להיות אט אט צלולה יותר, הביטחון העצמי שלי עולה, ואני יכול להנות מעצמי ומהחיים שלי, גם אם אני לא מספיק לעשות את כל מה שאני אמור לעשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוצרים קשורים לתוכן זה

ערוץ תוכן מתקדם לאנשים שרוצים לחיות אחרת. בכל חודש מתפרסמים תקשורים מיוחדים, מדיטציות, תרגילים ממוקדי שינוי ועוד תוכן בלעדי, שיעזור לכם להעמיק את האהבה שלכם לעצמכם ואת ההגשמה שלכם ביום-יום.

עדכונים

בקליק אחד קטן תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על תקשורים חדשים, כתבות, מאמרים, מדריכים, כמו גם על סדנאות חדשות עם טוהר ושחר.

סדנאות ומפגשים קרובים

מוצאי שבת, 27.4.24, 20:30-22:30 * אונליין

מפגש התקשור השלישי לשנת 2024, היא שנת ההתמזגות. שנה בה נלמד ביחד כיצד המנוגדים יכולים להתמזג, והבלתי אפשרי יכול להפוך למציאות. המפגש כולל תקשור של טוהר על הנושא, בסדר ולא בסדר, ולאחר מכן תקשור של שאלות ותשובות. 
120 שקלים, הנחה למנויי טוהר+.
רוצה ללמוד תקשור? שפע הקורסים והסדנאות מבלבל אותך? לפני שמשלמים על קורסים, אפשר (וכדאי) להצטרף לקורס חינמי זה. הקורס מתקיים אונליין, והוא כולל 8 שיעורים שנשלחים אליך למייל, שיעור אחד בשבוע. בקורס זה מתחילים לתרגל את יכולת התקשור, ולומדים כיצד להתמודד עם הפחדים והספקות. 
ללא תשלום.
אני מזמין אותך לקבל 11 מסרים כתובים, המזקקים את הדרך בה אני הולך, על ידי הרשמה לרשימת תפוצה ייעודית. 11 מסרים, אחד בכל 4 ימים, ישירות לתיבת המייל שלך. במה הם עוסקים? בחיבור הבסיסי לרגשות ואיך מתמודדים איתם, בשאלות שכדאי לשאול בדרך להגשמה של החלומות שלנו, בפתרון להתמודד עם בלבול ובקשר בין הרגשות לבין הרוח – ועוד. 
ללא תשלום.

סדנת חופש להיות

ימי שלישי, 19:30-22:30 * אונליין

סדנה להתפתחות אישית המבוססת על הדרך הרוחנית "חופש להיות" בהנחיית שחר בן-פורת. זו קבוצה פעילה בה מרפאים רגשות פוגעים ויוצרים חופש חדש ביום-יום שלנו. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע, אונליין, ואפשר להצטרף אליה לאחר שיחה עם שחר.
170 שקלים לפגישה.

מאמרים נוספים בנושא

6 דק' קריאה
כמה מילים על המבנה של הכאב הרגשי שלנו. כמו כל דבר טוב, גם הכאב מתחלק לשלושה חלקים
3 דק' קריאה
מהו הטבע של ההתלהבות, מה גורם לנו להתמכר, וכיצד כל זה קשור לכאב האומר "אני לא ראוי/ה"
6 דק' קריאה
חשוב מאוד שנלמד להתחבר לרגשות ולהרגיש, וחשוב באותה המידה להבחין האם הרגשות שלנו מתארים את המציאות שלנו. כמה מילים על אתגר משמעותי והדרך להתמודד איתו
Scroll to Top

התחברות לחברים/ות לטוהר+ ו/או לאתר

צריכים עזרה? יש שאלות?
< אל תהססו לפנות

שחר בן-פורת

צריכים עזרה? יש שאלות?

אל תהססו לפנות ישירות בכל נושא:

או פשוט חייגו: 054-4226546