אחד הדברים שמסקרנים אותי בעולם הזה – ויש הרבה כאלה, עליי להודות – הוא מה קורה לנו אחרי שהגוף שלנו מת. כשהתחלתי לתקשר, לפני יותר מ-20 שנה, אחד הדברים שעשיתי היה לדבר עם סבתא שלי, שנפטרה קרוב ל-10 שנים קודם לכן. הייתי ילד קטן כשהיא הלכה לעולמה ומאוד התגעגעתי אל הנוכחות שלה. היכולת לתקשר אפשרה לי ליצור איתה קשר מחדש, ובמשך מספר שנים הייתי רואה אותה ומדבר איתה מעת לעת. מאחר והייתי עסוק בעיקר בעצמי, לא חשבתי לשאול אותה שאלות כמו "מה עבר עליך אחרי שהגוף שלך מת?", "אז מה את עושה היום?" או "האם פגשת את היטלר?", שאלה מסקרנת לאור מה שהיטלר וחבר מרעיו עוללו לה. אחרי מספר שנים הבנתי שהיא נולדה מחדש לגוף אחר, והתקשורת ביננו הצטמצמה (עד היום איני יודע אם יש באמת קשר בין שני הדברים).
השיחות איתה הבהירו לי שיש חיים אחרי המוות, ומשם רק המשכתי ללמוד על הנושא. קראתי ספרים שמתארים את המעבר מהעולם הזה לעולם הבא ופגשתי מתקשרים שעוסקים בסוג זה של תקשור. במרוצת השנים נפטרו סביבי עוד מספר אנשים: כל הסבים והסבתות שלי ועוד חברת נפש שהחליטה לסיים את ענייניה כאן בגיל צעיר. עם כולם כבר דיברתי מספר לא מבוטל של פעמים, בעיקר בזכות אותם מתקשרים שניקרו בדרכי, ובשנים האחרונות התחלתי לשאול אותם על שלומם בשלב זה של חייהם, ואיך עברה עליהם הפרידה מהעולם שלנו.
במקביל, ראיתי כל תוכנית טלוויזיה שעסקה בחיים שאחרי החיים. ג'ון אדוארד היה הראשון שכיכב על מסך הטלוויזיה בישראל עם תוכנית הטלוויזיה בשם "העולם שמעבר", תוכנית ששודרה בארצות הברית בשנים 1999-2004 כמו גם במדינות שונות בעולם. המסרים שהוא העביר לאנשים בקהל, הדיוק שהוא הגיע אליו וסגירות המעגל המרגשות שהתאפשרו בזכות כך, הביאו אותי לסיים לא מעט חבילות טישו באותן השנים.
אחרי מספר שנים של שקט תעשייתי הגיע לטלוויזיה תוכנת הריאליטי "המדיום מלונג איילנד", שליוותה מתקשרת ססגונית וחמודה במיוחד בשם תרזה קפוטו. תוכנית זו עלתה לשידור בשנת 2011 והיא עדיין משודרת בארצות הברית, אבל מספר העונות ששודרו בישראל היה מצומצם, לצערי. עם זאת, יש הטוענים בלהט שקפוטו היא רמאית וכי היא אינה מתקשרת כלל, עובדה שלא הטרידה את בלוטות הדמע שלי לכל אורך הפרקים. וגם אם הם צודקים, אני יודע שעם המתים אפשר לדבר, אם רק רוצים.
ואז הגיע טיילר הנרי. אני מתקשה לזכור כיצד גיליתי בתחילת 2017 את התוכנית שלו, "הוליווד מדיום", ששודרה בערוץ E!. מיותר לציין שלא שמעתי עליו מעולם, כמו על תרזה וג'ון שקדמו לו. הספיק לי לדעת שיש תוכנית של מתקשר המעביר מסרים מהעולם הבא, כדי להקליט את כל תשעת פרקי העונה הראשונה ולצפות בכל אחד מהם ברגע הראשון האפשרי. כעת, במרץ 2022, עולה הסדרה החדשה שלו בנטליקס, "החיים אחרי המוות".
הכל התחיל עם מות סבתא
הנרי אינו דומה לאף אחד מהמתקשרים שראיתי קודם לכן בטלוויזיה וגם לא לאלה שפגשתי פנים מול פנים – וזה לא רק בגלל שאנחנו באופן טבעי שונים זה מזה. ראשית, הוא מתקשר לכוכבי הוליווד, כיאה לערוץ בו משודרת התוכנית, חלקם מוכרים לאמריקאים בלבד ואחרים יהיו מוכרים היטב גם לנו, הישראלים. בעונה הראשונה, לדוגמה, השתתפו קלואי קרדשיאן, בוי ג'ורג', טום ארנולד, סנוקי ומרגרט צ'ו.
שנית, הוא בן 20 בלבד (נכון לשנת 2017), עדין ורגיש, והתקשור שלו הוא התקשור הצלול ביותר שראיתי אי פעם, בין אם עם המתים או "סתם" ישויות. הוא מגדיר את עצמו בתור מדיום, מגיד עתידות (Clairvoyant) ו-Medical Intuitive, ולכן הוא מביא למשתתפי התוכנית ידע ועצות מתחומים שונים. פעם אחר פעם הוא משאיר את כוכבי הוליווד בהלם ו/או בבכי, ואני יחד איתם. המום מהיכולת שלו, מהאופן בו הוא מעביר את המסרים, ומתרגש עד דמעות מסגירות המעגל שמתרחשות אל מול המצלמות.
באחד הימים אמרתי לעצמי שאני רוצה לראיין אותו. לא ידעתי בדיוק מה לעשות אז חיפשתי בגוגל את השם טיילר הנרי. הגעתי לאתר הבינלאומי של התוכנית ושם יש מקום לאנשי תקשורת לשלוח בקשות. כתבתי מייל מנומס ובו ביקשתי לראיין את הנרי לטובת המגזין, ואחרי מספר ימים קיבלתי מייל תגובה מיחסי הציבור של הערוץ בישראל. אחרי כמה התכתבויות ובדיקות, וקיבלתי את האישור לראיין אותו.
הריאיון עצמו נעשה בשיחת טלפון טרנס אטלנטית ואז התברר לדאבוני כי הוא לומד מהמקום בו הוא נמצא. הנרי מגיע מעיירה קטנה בארצות הברית, שם הוא החל להתפרסם כמתקשר עד שכוכבי הוליווד שמעו עליו והתחילו גם הם להשתלב במעגל הלקוחות שלו. כך גם נולד הרעיון לעשות תוכנית שלמה סביב הוליווד. אבל בשיחה הוא התגלה ככוכב לכל דבר – מדבר בקיצור רב כל כך, עד ששיחה שאמורה היתה להימשך 25 דקות הסתיימה לאחר 14 דקות בלבד.
"זה התחיל כשהייתי מאוד צעיר. סבתא שלי היתה חולה בסרטן, ולילה אחד התעוררתי וידעתי שסבתא שלי עומדת למות. רגעים לאחר מכן קיבלנו טלפון ובו הודיעו לנו שהיא נפטרה. זו היתה הפעם הראשונה שבה ידעתי שמשהו שונה, שיש לי את היכולת ליצור קשר עם אנשים שהלכו לעולמם".
זה הרגיש טבעי עבורך כשזה התחיל?
"זה קרה למעשה בן לילה, הבנתי שקרה משהו שמעולם לא דיברנו עליו במשפחה, נושא שהם לא בהכרח היו פתוחים אליו. אני ממש התעוררתי באמצע הלילה וידעתי שהיא עומדת למות, וזה היה מאוד מפחיד".
איך זה התפתח מאז?
"בין גילאי 10 ל-13 עברתי תהליך בו גיליתי מה אני עובר וניסיתי להבין את זה. בגיל 16 התחלתי לעבוד כמדיום בצורה מקצועית לאנשים בחנות ספרים, התחלתי לקרוא לאנשים בחינם. משם זה פשוט התפתח עד שזה הגיע למצב שכוכבי הוליווד התחילו לפנות אלי".
איך האנשים הקרובים אליך הגיבו כשהם הבינו מה אתה עושה?
"בגיל 16 הבנתי שאני יכול לעזור לאנשים בצורה מאוד עמוקה ויסודית, והתגובות היו מאוד שונות. גדלתי בעיר מאוד קטנה ושמרנית, והיו אנשים דתיים שלא תמכו בזה. אבל בשלב מסויים אנשים ראו שזה יכול לעזור ומשם התגובות היו יותר חיוביות".
זה היה קל בשבילך להחליט להפוך להיות מתקשר מקצועי?
"זה דרש ממני לעבור התאמה רגשית. בגיל 16 עוד רציתי להיות אח בבית חולים, ולהחליט לעבור מלהיות אח ללהיות מדיום דרש התאמה רצינית. אני מוצא שהקריאות שאני עושה לאנשים הן מאוד רגשיות, ומה שרציתי להגיע אליו בלהיות אח, אני מגיע אליו דרך העבודה שלי כמדיום, וזה לספק לאנשים סגירת מעגל".
איך זה קרה שאתה עושה קריאות למפורסמים?
"זה קרה מפה לאוזן. התחלתי לקרוא לאנשים בעיירה קטנה ומשם סלבס החלו להתקשר. גם הוליווד היא עיר קטנה וגם שם הדברים עברו מפה לאוזן. בשלב מסויים לקוחות התחילו להתקשר מכל העולם, אבל בעיקר מלוס אנג'לס, והייתי צריך להתחיל לנסוע ללוס אנג'לס. בגלל שאין לי רישיון נהיגה, אימא שלי מסיעה אותי".
זה שונה לקרוא לסלבס לעומת אנשים לא מוכרים?
"כאשר אני נכנס לתהליך זה לא משנה אם זה סלב או לא. אני מנסה לגשת לכל קריאה באותו האופן בכל פעם מחדש. חלק חשוב מהתהליך זה לא לדעת מידע ראשוני על הלקוח לפני כן. אני מוודא שכאשר אני קורא לסלבס או לכל אחד מהלקוחות שלי, אני לא יודע שום דבר עליהם. אני לא רוצה שזה יבלבל אותי לדעת על החיים של הלקוחות שלי, ולכן אני אף פעם לא יודע למי אני קורא לפני שאני מגיע אליו".
זה אינו מס שפתיים, חשוב לציין: פעם אחר פעם ניכר בתוכנית שטיילר אינו מזהה את המפורסמים שהוא פוגש. הוא מעיד על עצמו כמי שאינו מכיר את תרבות הפופ, ובניגוד למרבית האמריקאית הוא אינו עוקב אחר עיתוני הרכילות. התוצאה היא רגעים מביכים עבורו – וקצת מצחיקים מהצד – כשהוא מגיע למישהו מפורסם לקרוא לו, ואותו מפורסם לא טורח להציג את עצמו כי הוא בטוח שהנרי מכיר אותו. אבל בסופו של דבר, הוא אומר, כולם אותו דבר. "ברגע שהקריאה מתחילה, כולם, גם סלבס וגם לא, רוצים לדעת את אותו הדבר. הם רוצים לקבל סגירת מעגל, לקבל תובנות או רק לשמוע מהאהובים שלהם ולדעת שהאהובים שלהם נמצאים בשלווה".
אתה לא רק מביא מסרים מאנשים שהלכו לעולמם, אלא עושה קריאות לאנשים על החיים שלהם ועל העתיד שלהם. מהיכן אתה מקבל את המידע הזה?
"הקריאות מתמקדות יותר בנושאי חיי האהבה, בריאות וקריירה, ובאופן כללי מה שעובר בקריאה זה מידע על החיים שלהם והכיוון שבו החיים שלהם הולכים. אני לא מאמין שהעתיד הוא ודאי, אני מאמין שאנו יכולים לשנות את העתיד. הקריאה מסבירה מה יקרה בעתיד הקרוב, בנוסף לאפשרות לדבר עם אנשים שהלכו לעולמם".
מהיכן המידע מגיע? גם הוא מגיע מאותם אנשים שהלכו לעולמם?
"כשאני עושה קריאה לאנשים על החיים שלהם אני מאמין שאני לא מקבל עזרה רק מהאנשים הקרובים אליהם שנמצאים בצד השני, אלא גם מהקרובים אלי. הם עוזרים לי לעבור את התהליך ולהבין טוב יותר את החיים הפרטיים של האנשים שאני קורא להם. באופן כללי האהובים של האנשים בצד השני עוזרים בזה, לספק סוג של כיוון ברמה האישית".
מה אנחנו יכולים לקבל מתקשור עם אנשים שהלכו לעולמם?
"אני חושב שיש הרבה תועלת בלתקשר עם אנשים שהלכו לעולמם. באופן כללי, אפילו אם רק אם צופים בתוכנית, רואים את הקשרים שנוצרים בין אנשים לבין האהובים שלהם דרך הדברים שנאמרים. זה עוזר גם לצופים להתמודד עם האובדן של האהובים שלהם.
"יש יופי בלצפות באנשים שמתחברים לאהובים שלהם ומקבלים אישור שהאהובים שלהם בשלווה. אני חושב שאפשר לראות שברמה מאוד אישית מערכות היחסים משתנות ומתחזקות. זה היופי שיש בזה, לדעת שהמוות אינו סופי. וזה משפיע בצורות שונות".
אתה יכול לתאר מה קורה לנו כשאנו הולכים לעולמנו?
"אני מאמין שכל אחד עובר את קצת אחרת, לכל אחד יש מסלול שונה לאחר שהוא עובר לצד השני. באופן כללי אני מוצא שמה שלרוב קורה הוא שלאחר המעבר הם נהיים יותר מודעים להשפעה שהיתה לחיים שלהם על החיים של אנשים אחרים, הם מגיעים לתובנות חדשות ביחס לחיים שהיו להם, ובאופן כללי הם מכירים בעובדה שהם הגיעו לשלווה.
"כל אחד עובר בצורה שונה, לכל אחד נקודת מבט שונה, אבל באופן כללי יש מודעות ולמידה, וזו למעשה המטרה של החיים".
כשאתה קורא לאנשים, ומעביר את המסרים מאלו שהם הלכו, הם נשמעים מאוד אנושיים, כאילו שהם לא נפטרו. איך זה?
"קודם כל אני מאמין שכל אינדיבידואל שהולך לעולמו, נשאר קשור לתודעה שלו. לכולנו יש תודעה וכשאנו הולכים לעולמנו מה שנשאר מאיתנו זו התודעה שלנו. כאשר אני יוצא קשר עם אנשים מהצד השני, הם מביאים לקריאה את סיפור החיים שלהם, הם מספרים לי אותו. זה קשור בדברים שקרו בחיים שלהם, זיכרונות, איך הם נראו בחיים שלהם. התפקיד שלי הוא להעביר את זה בצורה הגיונית. כמדיום אין לי באמת את התשובות למה קורה אחרי שאנו מתים או מה התהליך שאנו עוברים, אבל אני חושב שזה יפה שיש לנו קשר לאהובים שלנו והם מתקשרים איתנו בדרך דומה לאופן שבו הם היו במהלך החיים".
הם חווים כאב או סבל?
"אף פעם לא התחברתי למישהו שסיפר שהוא סובל מכאב, שהוא בסבל או שהוא חווה כל דבר שהוא שלילי. אם כבר, מה שעובר הוא הכרה שהם למדו הרבה מאז שהם נפטרו. הם מקבלים פרספקטיבה אחרי שהם נפטרו לגבי החיים שלהם, והם מכירים בכך שיש הרבה התפתחות בצד השני".
למה אנו ממשיכים לחזור לגוף פיזי?
"אני מאמין בגלגול נשמות באיזה שהוא אופן. אני מאמין שחלק כן בוחרים לחזור מחדש בצורה זו או אחרת, ואני מאמין שבתור תודעה אנו לומדים הרבה מלחקור ולעבור דרך כל מיני חוויות אנושיות. לדעתי זו הסיבה שבגללה אנו חוזרים, כדי ללמוד שיעורים בתקופה החיים הזו".
הכתבה פורסמה במקור במגזין "חיים אחרים" בחודש יוני 2016.